Otsikko on opetusneuvos Yrjö Henrik Kallisen (1886–1976) erään hänen
näkemyksistään laaditun kirjan nimi. Nuoret sukupolvet tuskin tietävät
paljonkaan tästä aikoinaan hyvin tunnetusta ja – omaperäisyydestään huolimatta
– hyvin arvostetusta persoonasta.
Kallinen oli nuoresta
saakka vannoutunut pasifisti, joka ilmeni mm. siinä, ettei hän ennen
sisällissotaa hyväksynyt työväenkaartien aseistamista ja väkivaltaisen
kumouksen aloittamista. Hän osallistui kuitenkin työväenliikkeen
luottamustoimiin ja joutui niiden myötä sodan pyörteisiin.
Kallinen yritti Oulun
seudulla rauhanomaista ratkaisua asettaen pantiksi oman henkensä, mutta hänet
vangittiin ja kenttäoikeus tuomitsi miehen kuolemaan (ensimmäisen kerran).
Kallinen kertoi itse, kuinka heidät oli pantu
kaivamaan hauta, ja että hän oli pyytänyt saada lausua muutaman sanan
tovereilleen ennen teloitusta. Sanat olivat tehneet näihin ja myös teloittajiin
niin suuren vaikutuksen, että he kaikki olivat alkaneet itkeä – ja ryhmän
komentaja oli käskenyt Kallisen astumaan ulos rivistä.
Valtiorikosoikeus
tuomitsi Kallisen uudelleen
kuolemaan heinäkuussa 1918, vaikka useat valkoiset vetosivat hänen puolestaan.
Hän ei itse milloinkaan suostunut anomaan armoa, joten muut toimittivat
anomuksen ylioikeudelle. Kallinen lienee yksi harvinaisuus siinäkin mielessä,
että hänet tuomittiin kuolemaan neljään kertaan: mistä huolimatta hän eli lähes
sata vuotiaaksi.
Toinen erikoisuus
Kallisen elämässä on siinä, että hänet v. 1946 – vannoutuneena pasifistina –
valittiin Pekkalan hallituksen
puolustusministeriksi. Tarkoituksena oli osoittaa Neuvostoliitolle Suomen
rauhantahtoisuutta. Kallinen suostui tehtävään sellaisin ehdoin, ettei hänen
tarvinnut osallistua mihinkään sotilaallisiin tehtäviin.
Kallinen toimi SDP:n
eduskuntaryhmän puheenjohtajana, mutta kovin hyvin hän ei politiikan parissa ja
puitteissa viihtynyt, vaan keskittyi mieluummin koko ihmisyyttä koskevaan
valistustyöhön.
***
Yrjö Kallinen oli jo
nuorena kiinnostunut elämän syvimmistä kysymyksistä, joihin hän pyrki etsimään
vastauksia kauempaakin kuin vain helpoiten käsillä olevista uskonnollisista ja
filosofisista lähteistä. Etsintää varten hän joutui mm. opettelemaan englannin
kielen.
Hän pyrki pikemminkin
löytämään eri uskonnollisia tai poliittisia näkemyksiä yhdistäviä tekijöitä
kuin eroavuuksia. Muodollisia ajatusmalleja paljon tärkeämpää oli hänen
mielestään se, mitä ne saivat maailmassa ja ihmisten elämässä aikaan.
Kallisen henkiset
pyrkimykset johtivat jo varhaisella iällä myös omakohtaiseen sisäiseen
kokemukseen, joka vahvisti hänen näkemyksiään siitä, että ihmisen olemukseen
kytkeytyy sellaisia mahdollisuuksia, joista ei yleensä olla lainkaan tietoisia.
Saatetaan toki uskoa, että vain jotkut harvat ovat joskus kauan sitten
toteuttaneet niitä elävässä elämässä.
***
Yrjö Kallinen antoi v.
1971 tv-haastattelun, jossa käsiteltiin hänen jo vuosikymmeniä aikaisemmin
valottamiaan näkemyksiä ”ihmisten unen
kaltaisesta tilasta.”
Kallinen alustaa
näkemyksiään kertomalla tutustuneensa jo varhain mm. buddhismiin ja tulleensa
sellaiseen johtopäätökseen, että ajatteluksi kutsutun toiminnan tuloksiin ei
voida täysin luottaa, koska ajattelu nojaa aina ennalta oleviin ja
omaksuttuihin ajatuksiin. Ihmiset tosin suodattavat ja tulkitsevat ideoita oman
mielensä mukaan, mutta kokonaisuus rakentuu aina elämästä saatavan
virikevaraston puitteisiin.
Näin ollen Kallinen toteaa, että ”me kaikki ihmiset nukumme.”
Mitä hän sitten tarkoitti
nukkumisella? Hän tarkoitti samaa
kuin Tuomaan evankeliumin Jeesus todetessaan, että hänen tullessaan maailmaan ”kaikki ihmiset olivat juovuksissa.” Kaikki
ihmiset uskoivat omaksumiensa ajatusten edustavan ehdotonta todellisuutta.
Kallinen tiivistää, että ihmiset eivät ole vielä oikeasti syntyneet
ihmisiksi, vaan ovat yhä sikiöasteella. He ovat kyllä oppineet
käsitteellisen ajattelun ja sen ilmaisun sanallisin symbolein, joiden kautta ei
voida kuitenkaan päästä käsiksi asioiden todelliseen olemukseen.
***
Kallinen toteaa, että
kaikkina aikoina on tosin elänyt poikkeuksellisia henkilöitä, jotka ovat
heränneet harhanomaisesta unestaan ja havainnoineet todellisuutta sellaisena
kuin se on tässä ja nyt – ilman ajallisen kokemuksen synnyttämiä eroja ja
vääristymiä.
Nämä yksilöt havaitsevat
tietenkin samalla myös ulkoisen maailman ilmiöt, mutta suhde niihin on
muuttunut. Länsimailla tällaisia yksilöitä on esim. Mestari Eckhart.
Intiasta heitä löytyy
huomattavasti enemmän, koska siellä näihin mahdollisuuksiin on uskottu ja
pyritty niiden toteutumista edistämään jo tuhansien vuosien ajan.
***
Kallinen jatkaa, että
kristityiden valtaosa uskoo Jumalan pojan syntyneen maan päälle ja opastaneen
ihmisiä erottamaan oikean väärästä. Vuorisaarnaa
pidetään hänen oppinsa tiivistelmänä, jossa edellytetään täysin pyyteetöntä
rakkautta kaikkia ihmisiä kohtaan.
Intialainen Mahatma Candhi (suvaitsevan uskonnon
edustajana) piti Vuorisaarnaa maailman uskonnollisen kirjallisuuden kalleimpana
helmenä.
Valitettavasti saarnan 2000-vuotiset
käytännön sovellukset kristillisen kirkon piirissä ovat sisältäneet aivan liikaa
verta, tulta, kyyneleitä ja sotia.
Kallinen toteaa: ”Mitä
touhukkaammin ihmiset tappavat toisiaan jonkin aatteen tai asian vuoksi, sitä
syvempää ja täydellisempää on heidän unitilansa. Sama koskee myös täysin
varmana pidettyjä käsityksiä maailmanjärjestyksestä.”
***
Kallinen vetoaa C.G. Jungiin, joka on todennut, että
todellinen selkiytyminen ja vapautuminen ovat aina ja kaikissa tapauksissa
yksilöllinen asia. Toinen ihminen voi ainoastaan antaa virikkeitä, mutta kuten kylväjävertauksessa todetaan, niin
siemenet voivat pudota joko kasvukelvottomaan tai hyvään maahan.”
Kallinen kertoo omasta
kokemuksestaan Tammisaaren
pakkotyölaitoksessa, missä hän päivän päätyttyä katseli ristikkoikkunasta
hiljaista tähtitaivasta ja tunsi yhtäkkiä olevansa absoluuttisesti vapaa.
Vankilan muureilla, kaltereilla ja rautaovilla ei ollut mitään tekemistä tämän
todellisuuden kanssa, koska todellisuus ei riipu ulkoisista olosuhteista.
***
Nykyinen raamatuntutkimus on samoilla linjoilla Kallisen kanssa siinä, että
kristinusko on syntynyt prosessinomaisesti. Jeesuksella itsellään on ollut oma uskonsa, jota hän ei kutsunut
kristinuskoksi. Vasta Paavali muotoili
asioita käsitteellisiin puitteisiin, jota työtä myöhemmät kirkkoisät ja
kirkolliskokoukset ovat jatkaneet.
Käsitteellisten
erimielisyyksien takia on sitten käyty sotia, joissa jokainen osapuoli on ollut
varma siitä, että vastapuoli on itsensä Perkeleen asialla.
***
Kallinen kertoi
käsitteellisten asioiden tiivistelmien oikeina pitämisestä esimerkin. Hän oli
(tosin hieman vastahakoisesti) mennyt kuulemaan raamattuopistolla pidettyyn
tilaisuuteen erään kouluneuvoksen alustusta Albert Schweitzerin kristillisyydestä.
Alustaja oli esittänyt hyvin totuudenmukaisen kuvan ” Lambarenen
viidakkotohtorista” ja todennut, että tämä alun perin hyvin harras kristitty
oli irtautunut monista uskomuksista ja opinkappaleista, kuten syntiinlankeemus
tarusta, neitseestä syntymisestä, Jeesuksen yksinomaisesta poikuudesta ja
lihallisesta ylösnousemuksesta. Schweitzerin mukaan tällaiset tulkinnat olivat
syntyneet Jeesuksen jälkeisen ajan messias-odotuksista.
Alustaja kuvasi vielä
Schweitzerin ansiokasta toimintaa parantajana ja Jeesuksen ohjeiden käytäntöön
soveltajana, mutta tuli lopuksi siihen johtopäätökseen, ettei tätä tohtoria
voida pitää oikeana kristittynä.
Tilaisuuden lopuksi
opiston rovasti-johtaja tiivistää
näkemykset ”Herran totuuden hengen liikunnon ansioksi” seuraavasti:
”Olemme tutustuneet
aikamme suurimpaan kerettiläiseen,
totuuden kieltäjään, jonka nimi on Schweitzer. Jos minun sallitaan sanoa oma
käsitykseni hänestä, niin totean, että tämä mies, joka tekee Kristuksen töitä,
parantaa sairaita ja auttaa köyhiä ja hyljättyjä, hän kieltää uskontomme
perustotuudet ja se merkitsee: että hän
on meidän aikamme väkevin ase Perkeleen kädessä.”
***
Haastattelussa
kosketellaan vielä sitä, miten kristinuskoon voitaisiin palauttaa Jeesuksen
edustama alkuperäinen innoitus – ja voisivatko idän uskonnot auttaa ihmisiä
löytämään tästä omasta uskonnostaan kestäviä perustoja?
Kallisen mukaan idän
uskonnot tähtäävät heräämiseen ehdollistumien luomasta unesta, mutta niistäkin
on ensin raivattavat pois paksuja opillisia ja organisaatioiden muodostamia
kerrostumia, joissa eletään seremonioiden ja varmojen uskomusten maailmassa – pintakerrostumassa.
Ihmisen on itse koettava, mikä on totuus – kukaan ei voi sitä näyttää, yksikään opettaja
tai pyhä kirja ei pysty sitä selittämään. Zen-buddhistit sanovat: ”Sana on
sormi, joka viittaa kuuhun, mutta sormi ei ole kuu.” Pyhät kirjat ovat sarja
sormia, jotka viittaavat johonkin. Se, mihin ne viittaavat, on ihmisen
löydettävä omasta itsestään.
Kaikkien ulkoisten oppien
ja opasteiden jälkeen saattaa tulla vaihe, hiljaisuuden alue, jonka äärellä
tavataan todelliset opettajat. He kuiskaavat korvaan: ”Tästä lähtien sinun on
kuljettava yksin, sillä vain sinä itse voit virittää sielusi niin, että se
vastaanottaa totuuden.”
Alla olevasta linkistä
löytyy Yrjö Kallisen haastattelu v. 1971 (Ylen elävä arkisto)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti