Syntyvyyden säännöstely, joka
tavallisimmin tarkoittaa ehkäisyä, ei ole Suomessa enää koko väestön kiistakysymys.
Abortti ei oikeastaan lukeudu ehkäisykäsitteen piiriin, vaan ilmentää monesti sitä,
ettei ehkäisystä ole huolehdittu.
Roomalaiskatolisissa maissa molemmat asiat
ovat isompia kysymyksiä.
***
Mihin sitten nojaavat käsitykset
syntyvyyden rajoittamisen epäsuotavuudesta? Pääasialliset syyt löytyvät Vanhasta
Testamentista.
Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa
kehotetaan tosin yleisesti olemaan hedelmällisiä, lisääntymään ja täyttämään
maa. On ymmärrettävää, että joitakin tuhansia vuosia sitten kehotus saattoi olla
heimoyhteisön eloonjäämisen kannalta paikallaan. Jeremias antaa tässä mielessä tarkennetun kehotuksen: ”Lisääntykää,
älkää vähentykö!” (Jer. 29:6).
***
Ainoa raamatun kohta, jonka voitaisiin
tulkita koskevan edes jollakin tavoin sikiämisen ehkäisyä, löytyy 1. Mooseksen kirjan kohdasta 38:8. missä Juuda sanoo Oonanille:
”Yhdy veljesi leskeen ja ota
hänet avioksesi ja herätä siemen veljellesi.” Mutta kun Oonan tiesi, ettei
jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon,
siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen. Mutta se, minkä
hän teki, oli paha Herran silmissä; sen tähden hän antoi hänenkin kuolla.
Edellisen sovittaminen tämän
päivän heterosuhteisiin vaikuttaa hyvin kaukaa haetulta, onhan alkuperäisessä
asiassa kyse ainoastaan ikivanhojen juutalaisten perinnäismääräysten sananmukaisesta
noudattamisesta. Tuolloin sen lähes ainoana tarkoituksena oli turvata lesken asema
yhteisössä – mikä nykyisin tehdään lainsäädännöllisin keinoin.
***
Edellinen ei ole
valitettavasti ainoa Vanhan Testamentin episodi, jossa juutalaiset
kirjoittajat katsoivat heimon identiteetin puolustamiseksi olevan oikeutettua
käyttää Jumalan vihaa pelotteen tapaan. Ehkä se oli jollakin tavoin puolusteltavissa
villien paimentolaisten pitämiseksi kurissa ja Herran nuhteessa. Kanaanilaisten
kirjoitukset kertovat vaikeuksista pitää kurissa etenkin paikoillaan
pysymätöntä ja väkivaltaista Binu-Jamin (Benjaminin) heimoa (Kansojen historia
1-2, s.270).
***
Uusi Testamentti ei sen sijaan puutu millään tavoin syntyvyyden säännöstelyyn. Paavali
kirjoittaa 1. Korinttolaiskirjeen 7. luvussa yhdyselämästä varsin myönteiseen
sävyyn, mutta sallii lisäksi sellaisen harjoittamisen keskeyttämisen yhteisestä
sopimuksesta, ainakin joksikin aikaa. Samassa luvussa Paavali näyttäisi
suosivan (hengellisille) naimattomana olemista, mutta sallivan avioitumisen
niille, jotka eivät jaksa hillitä itseään, sillä ”parempi on mennä naimisiin
kuin palaa himon tulessa.”
Matteuksen evankeliumissa löytyy teksti (19:11):
”Ei tämä sana kaikkiin
sovellu, vaan ainoastaan niihin, joille se on suotu. Sillä on niitä, jotka
syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä,
jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten
valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen
itseensä sovittaa, se sovittakoon.
Määrittely alkaa niistä,
joiden sukupuolinen identiteetti on syntymästä saakka poikkeava (ilmenee tosin vasta
myöhemmin). Vanhassa juutalaisessa kulttuurissa ei ymmärretty samaa sukupuolta
olevien pariutumista – ja tilapäisetkin suhteet johtivat kuolemantuomioon.
Toisen lauseen merkitys on
hämärä, sillä on vaikea päätellä, miten ulkopuoliset voivat tehdä yksilön
avioon kelpaamattomaksi (ellei kastroimalla, tai sitten kyseessä oli pelkkä
sosiaalinen tai fyysiseen sairauteen perustuva epäsopivuus).
Kolmannen lauseen merkitys
lienee varsin ilmeinen. Se koskettaa niitä harvoja, jotka pyrkivät irrottamaan
mielensä kaikista luonnollisista vetovoimista tullakseen kelvolliseksi
uppoutumaan jumalalliseen (unio mystica) sekä korkeampien luovien voimien
välikappaleeksi.
Selibaatin harjoittamisin saatetaan luulla edistävän ”ylhäältä syntymistä”.
Valitettavasti selibaattia yritetään harjoittaa pakonomaisesti, jolloin luontainen
vietti painuu alitajuiseksi tai kieroutuu, ellei sisäinen olemus ole rakentunut
riittävän vakaalle perustalle. On selvää, että ihmisen täytyy hallita oma
mielensä, mikäli hän odottaa tulevansa todellisten Pyhän Hengen voimien välittäjäksi.
***
Syntyvyyden säännöstelystä
voidaan kokonaisuutena todeta, ettei Uusi Testamentti anna siitä konkreettisia
ohjeita. Evankeliumit keskittyvät hengellisen elämän edistämiseen. Tavanomaisen
sosiaalisen elämän kysymykset sivuutetaan, sillä ihmisten itsensä on määrä etsiä
niihin ajankohtaan nähden parhaat ratkaisut.
***
Ei tarvitse mennä kovin
paljon ajassa taaksepäin, kun runsaslapsisuus oli Suomessa varsin tavallista –
tosin myös runsas lapsikuolleisuus. Jälkikasvua tarvittiin elämisen
olosuhteiden varmistamiseksi ja edistämiseksi, eikä kasvun rajoittamiseen
tietenkään ollut tarjolla kovin kehittyneitä, saati luotettavia keinoja.
Periaatteessa nykyistä
väestönkasvua tulisi pyrkiä lisäämään, koska muussa tapauksessa tänne pitää
tuottaa uutta verta muualta (ns. työperäistä maahanmuuttoa), ja sellaiseen
kytkeytyy aina erilaisten kulttuuritaustojen sisältämiä kitkatekijöitä.
On syytä kunnioittaa niitä,
jotka omaehtoisen vakaumuksen nojalla ja rakkaudella saattavat tähän maailmaan
niin monta lasta kuin kykenevät. Asia tulee eettisesti arveluttavaksi lähinnä
silloin, jos se tapahtuu pelkästään kauan sitten vanhentuneiden näkemysten, yhteisön,
tai jonkin toisen henkilön painostuksesta.
Raamattu parhaimmillaan kehottaa
rakastamaan lähimmäisiä ja ottamaan huomioon heidän hyvinvointinsa. Kirjan ”vanhentuneimpia
osioita” ei enää tulisi (kulttuuriset muutokset huomioimatta) soveltaa
suoranaisina ohjeina, koska silloin saatetaan aiheuttaa kärsimystä, jolla ei
ole mitään hengellistä perustaa.
***
Raamatun
vertaus ”leivisköiden” (sisäisten ominaisuuksien) tuottoisasta käytöstä liittyy
suureksi osaksi ihmisen järjen käyttöön ja kehitykseen. Samaan viittaavat osaksi
myös kylväjävertaukset, sillä järkiolemuksen edistyminen luo perustaa
ymmärryksen ja todellisen viisauden syntymiselle (viimeinen tosin syntynee
vasta ”ylhäältä”).
Järjen
käyttämättä jättäminen joidenkin ikivanhojen, muissa kulttuureissa syntyneiden
käsitysten johdosta muistuttaa varsin paljon ”leiviskän” kaivamista maahan,
joka vuorostaan johtaa helposti ”leilien kovettumiseen.”
Uusien
sukupolvien tuottamisen tarve on istutettu ihmisen olemukseen ainakin niin
pitkäksi aikaa, että erillistyneen ihmisyyden pääasialliset ”läksyt” on opittu,
eikä sukupuoliin jakautumisella ole enää täydentymistä ylläpitävää funktiota.
”Maan
täyttämistä” ei kuitenkaan liene tarkoitettu otettavaksi täysin
kirjaimellisesti – nykyinenkin ”täyttöaste” kun alkaa jo olla uhkana koko
ekosysteemille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti