Jos otsikon väite
esitettäisiin vaikkapa Uutisvuodossa, määriteltäisiin se todennäköisesti
fiktioksi, koska yleinen mielipide pitää syrjäytymistä hyvin negatiivisena
asiana.
”Autuas syrjäytyminen” ei
tarkoita tavanomaista sosiaalista ahdinkotilaa, vaan sisäistä vapautuneisuutta
kaikista tilapäisistä ilmiöistä.
Vuorisaarna symboloi tätä
”hengellisenä köyhyytenä” – mielen tilana, jonka vakaus ei millään tavalla riipu
siitä, onko kyseinen henkilö saavuttanut vaurautta, valtaa tai kunniaa.
Raamattu viittaa asiaan myös
paljon karrikoidummalla tavalla edellyttäessään opetuslapsiksi pyrkiviltä
irrottautumista kaikista läheisistään. Karkea kuvaannollinen esitys ei
tietenkään tarkoita sitä, että lasten pitäisi välittömästi ja konkreettisesti
hylätä vanhempansa ja sisaruksensa ja turvautua sitten johonkin uskonyhteisöön.
Sanoman ydin edellyttää ainoastaan sisäistä vapautumista kaikista
automaattisista asenteista, jotka nojaavat ”luonnolliseen itsekkyyteen ja
itsekeskeisyyteen.”
”Hengellisesti arvokas syrjäytyminen”
ei merkitse välinpitämättömyyttä, vaan sitä, että ihminen nousee tavanomaisten
sosiaalisten ehdollistumiensa yläpuolelle ja alkaa hahmottaa elämää ilman ”luonnollisia
ennakkoasenteita (minuuden luomia silmälaseja).”
Paavali kuvaa 1.
Korinttolaiskirjeessään sellaista rakastamisen tapaa, joka on mahdollista
ainoastaan ”täysin syrjäytyneelle.” Tavallisessa rakkaudessa on aina mukana oma
minuus ja siihen läheisesti liittyvät ihmiset ja asiat. ”Luonnollinen rakkaus”
etsii useimmiten omaansa ja muistelee kärsimäänsä pahaa – koska se on
kytköksissä minuuteen. Paavalin määrittelemä rakkaus kohdentuu yhtäläisesti
kaikkeen ja kaikkiin – se on auringon kaltaista, joka valaisee ja lämmittää,
mikäli kohde itse ei etsiydy siltä varjoon (valkeus loisti pimeydessä, ja
pimeys ei sitä käsittänyt).
Kaikki evankelistat
todistavat ”autuaan syrjäytymisen” puolesta kirjatessaan, että vasta
tavanomaisen (katoaviin ilmiöihin samastuvan) elämänsä kadottaminen voi johtaa
todellisen (pysyvän, henkisen, jumalallisen) elämän löytämiseen.
Mestari Eckhart kuvasi tällaista
persoonaa (tai pikemminkin persoonatonta olemusta) siten, että hän (Jumalaa
rakastava) kykenee luopumaan koko maailmasta yhtä helposti kuin kananmunasta
(Quintin luokituksessa saarnan 30 lopulla).
”Autuas syrjäytyminen” ei
tietenkään tarkoita sitä, että yritetään korvata oma tahto ja ajattelu
yleisellä mielipiteellä. Oman tahdon ja vastuun luovuttaminen muille olisi
lähinnä taantumista takaisin laumahenkisyyteen (tai pikemminkin
laumamielisyyteen). Filosofi Nietzsche viittasi tällaiseen ”paluutaipumukseen”
todetessaan, että ”vanhempi on ilo laumassa kuin ilo minässä.”
Oman tahdon ja
yksilöllisyyden muodostuminen on luonnollinen ja välttämätön osa ihmisen
mentaalisen olemuksen kehitystä. Laumahenkisyydestä ei voida suoraan hypätä
henkisyyteen, vaikka sellaista usein yritetään ja suositellaan, koska
yksilöllistyminen tuo korostetusti esiin itsekkyyttä ja alemman mentaalisen
olemuksen (älyn) luomuksia.
Muuan vertailevan
uskontotieteen professori totesi esitelmässään, että ihmisen pitää tulla ”rikkaaksi”
voidakseen tulla oikealla tavalla ”köyhäksi.” Hän tarkoitti rikkaudella sekä
fyysisiä että psyykkisiä asioita (vaurautta, valtaa ja kunniaa), joista ihmisen
tulisi olla sisäisesti valmis täydellisesti irrottautumaan voidakseen minkään ”maallisen
vetovoiman” vastustamatta kohota kaiken ehdollisen ja katoavaisen yläpuolelle –
henkeen, jumaluuteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti