Vappu on länsimaissa
toukokuun ensimmäisenä vietettävä juhlapäivä, jota on juhlittu jo keskiajalta
lähtien. Nimi juontaa Pyhään Walpurgiin, 700-luvun baijerilaiseen abbedissaan.
Alun perin keltit ja
germaanit juhlivat toukokuun alussa kevään alkamista. Menoihin kuului mm.
kokkojen polttamista, jota myös muinaiset suomalaiset harjoittivat kutsuen
niitä helavalkeiksi.
Vappu on yleisluonteeltaan
iloinen juhla, johon kuuluu runsasta ruokailua ja juomista sekä tanssia. Se ei
ole kirkollinen pyhäpäivä, vaikka siihen on yhdistelty myös uskonnollisia
käsityksiä.
Saksassa vappuyö
tunnetaan noitien ja taikuuden yönä (sijoittuvat Suomessa pääsiäiseen), jolloin
sapattia viettäviä noitia pyrittiin karkottamaan tulilla. Noitasapatti on
ajatuksena syntynyt kuitenkin kristinuskon piirissä vasta 1400-luvulla.
Nykymuotoinen vappu
työväestön juhlana on saanut alkunsa 1800-luvulla Yhdysvalloissa, jossa
toukokuun 1. päivänä 1886 järjestettiin yleislakko kahdeksantuntisen työpäivän
saamiseksi sekä kolme päivää myöhemmin mielenosoitus muutaman lakon aikana
surmansa saaneen muistoksi.
Samoihin aikoihin myös
ylioppilaat adoptoivat vapun omaksi juhlakseen täällä ilmesesti Etelä-Ruotsin
kansanomaisen vapunvieton mallin mukaan. Ylenpalttisen ruokailun ja juomisen
uskottiin kansan parissa tuovan voimia tulevan kesän varalle.
***
Työn ja oppimisen
juhliminen on ihmisyyden kehittymisen kannalta paikallaan. Työn ja tekemisen
kautta ihmiset ovat kehittäneet omaa ajatteluaan ja taitojaan jo paljon ennen
ensimmäisen kirjallisen tuotteen laatimista. Kirjalliseen muotoon on saatettu
lähinnä sellaista, joka on jo aiemmin havaittu, ajateltu, koettu ja koeteltu.
Kirjojen kautta oppimisen
tarkoituksena lienee helpottaa ja nopeuttaa aikaisemmin opitun omaksumista,
joka kuitenkin yleensä edellyttää, että luettu myös ymmärretään ja kyetään
soveltamaan käytäntöön.
***
Luterilaisten väitetään
ottaneen täysin todesta 1. Mooseksen kirjan lausuman: ”Otsasi hiessä sinun
pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen.”
Viime vuosikymmenten
työtehtävien muutokset ovat johtaneet ja johtamassa yhä enemmän siihen, että
hikoaminen tapahtuu lähinnä mielen alueella ja että oppimista vaaditaan yhä
enemmän ja pitempään. Kun jonkin asteen yli on opittu, on edessä usein seuraava
aste, eikä ylitettävien asteiden lukumäärästä saada enää kovin selkeätä kuvaa.
***
Ihmiset vaativat usein
sekä muuttumattomuutta että muutosta. Hyväksi koettujen asioiden pitää pysyä muuttumattomina,
kun taas epäkohdiksi koetuissa ja kyllästykseen asti johtaneissa tulisi
tapahtua välittömiä muutoksia.
Kyllästyminen ja
kärsimättömyys takaavat muutokset, mutta eivät niiden laatua ja toteutustapoja.
Hyväkin muutos saattaa olla pahaksi, ellei sen omaksumiseen ole valmiutta tai
halukkuutta.
Luukkaan evankeliumi
puhuu ”etsikkoajan tunnistamisen tärkeydestä”, jota voitaisiin soveltaa myös
kaikkiin muutoksiin, jotka vievät ihmisyyttä jonkin asteen yli. Lausuma viittaa
etenkin omien sisäisten tarpeiden tarkkailuun niin, ettei elämännäkemyksen
syveneminen peity pintapuolisen viriketulvan alle.
Luukkaan lausuma ei
todennäköisesti tarkoita opportunismia sanan tavanomaisessa merkityksessä, vaan
sen havaitsemista, mikä on kussakin vaiheessa olennaista oman itsensä sisäisen
kasvun ja avartumisen kannalta.
***
Vappu mielletään usein
juhlaksi, jolloin iloitaan iloitsemisen tai jonkin tulevan vuoksi. Arjesta
irtautumista helpotetaan usein myös Spiritus Fortiksen myötävaikutuksella,
jolla tosin usein on omat vastavaikutuksensa.
Uskonnollisissa piireissä
pyydetään avuksi Spiritus Sanctusta, jonka vaikutus näyttää sekin usein olevan
lyhytaikainen.
Tuomaan evankeliumin
Jeesus toteaa, että hän löysi maailmaan tullessaan kaikki ihmiset humalatilassa
– sisäisesti vapputunnelmissa. Hän tosin katsoi, että ihmiset olivat
humaltuneet maailmasta eli samastuneet liiaksi maalliseen elämännäkemykseensä.
Jossakin vaiheessa
ihmisten tulisi tulla ”ohikulkijoiksi” – ylioppilaiksi kaiken ulkoisen suhteen
niin, ettei mikään tilapäinen ja ennen opittu enää sido heidän sisäistä
olemustaan.
Sama Tuomaan evankeliumi
toteaa myös sen, että ihminen itse voi omin ponnistuksin päästä ainoastaan
”abiturientiksi eli Johanneksen (Kastajan) kaltaiseksi”, josta vain täydellinen
tietoisuuden muutos, ”ylhäältä syntyminen”, voi kohottaa hänet ”ihmisyyden
suhteen ylioppilaaksi, lapsen kaltaiseksi, luovaksi, katoavuudesta vapautuneeksi
henkiseksi olennoksi.”
Ylös kohoavat vappupallot
voisivat symboloida sitä, että ihmisenkin on määrä lopulta kohota (Gallen-Kallelan Ad Astra maalauksen tapaan) kaikesta
raskaasta ja raskauttavasta vapautuneena pois katoavaisuuden kahleista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti