Usein sanotaan – ja oikein sanotaan – että maailmassa
vain muutos on varma asia. Ihminen ei tosin kiinnitä paljonkaan huomiota
sellaiseen muutoksiin, joita ei voi havaita hänen elinaikanaan. Mantereet ovat
muuttuneet ja merenpohjista on tullut vuoristoja, mutta tällaiset ”järkyttävät
muutokset” eivät järkytä ihmismieltä.
Ihmismieli toimii hieman fysiikan lakien mukaan siinä,
että lepokitka on suurempi kuin liikekitka: mieli ei halua luopua asioista,
joihin se on tottunut. Raamattu kertoo samasta vertauksessa vanhoista
leileistä, jotka eivät kestä uutta viintä.
Periaatteessa muutosvastuksen takana saattaa olla
pyrkimys turvallisuuteen, missä kaikki ”liian uusi” herättää pelkoa. Tällainen
ihmismielen ominaisuus on syntynyt hyvin pitkän ajan kuluessa koetuista
pettymyksistä, joiden toistumista pyritään välttämään.
Jonkinasteinen varovaisuus on tietenkin paikallaan, ettei
ajauduttaisi harkitsemattomiin muutoksiin. Muutosvastus kasvaa yleensä iän
myötä ja saattaa muodostua periaatteelliseksi asenteeksi, joka vaikeuttaa
vuorovaikutusta nuorempien ikäpolvien kanssa.
Platon kiinnitti huomiota eri ikäpolvien (ja
temperamenttien) väliseen vuorovaikutukseen. Hänen mukaansa oli tärkeätä, että
yhteisö ylläpiti joitakin yhteisiä perusarvoja, joiden puitteissa rakentava keskusteluyhteys
voitiin varovaisten ja rohkeiden kesken säilyttää.
Erilaisen asennoitumisen omaavien välinen vuorovaikutus
on hyvin tärkeätä. Ehdottoman stabiiliuden ylläpito saattaa ajan myötä johtaa
siihen, että muutospaine pääsee kasvamaan niin suureksi, että se purkautuu
täysin hallitsemattomin seurauksin.
Lukemattomat vallankumoukset, mielenosoitukset ja
mellakat ovat saaneet alkunsa erityisesti nuorten keskuuteen levinneistä
ajatuksista, jotka synnyttävät mielikuvia jostakin paljon paremmasta.
Liikehdintään on helppo saada mukaan myös sellaisia, jotka eivät ole vielä
seestyneet murrosiästä, vaan kapinoivat mielellään kaikkea auktoriteettia
vastaan.
Yhteiskunnallisissa asioissa
puhutaan usein muutosvastuksen ja vapauttamisen suhteen konservatiiveista ja
liberaaleista, mutta tällainen jako ei varsinaisen muutosvastuksen suhteen
vastaa aina todellisuutta. Liberaalit saattavat joissakin asioissa olla
huomattavasti jäykempiä ja ulkoista holhousta vaativampia kuin vastapuolensa.
Yksi tämän päivän länsimaissa
eniten ristiriitoja aiheuttava asia on suhtautuminen nopeasti kasvaneeseen
maahanmuuttoon. Vastustajat katsovat sen heikentävän turvallisuutta ja kansallista
identiteettiä sekä aiheuttavan liiaksi taloudellisia rasitteita. Puoltajat
näkevät asiassa mahdollisuuksia ja korostavat sen moraalista puolta.
Kaikkein valitettavinta tässä asiassa
on se, että ajaudutaan helposti Markuksen 6. luvun kaltaiseen tilaan: ”Ja jos
jokin talo riitautuu itsensä kanssa, ei se talo voi pysyä pystyssä.”
Yhteiskuntapolitiikassa on se
hyvä puoli, että keskustelu on ainakin ns. demokratioissa pakollista. Media ja
oppositio pitävät kyllä huolen siitä, että lähes kaikkia toimia arvostellaan ja
kyseenalaistetaan jatkuvasti. Päättäjät joutuvat siten perustelemaan toimintaansa.
Tilanne on hieman toisen laatuinen
uskontojen piirissä, joissa perusteet on valettu kiinteiksi jo kauan sitten.
Esimerkiksi kristinuskon ”perustuslait” ovat pysyneet lähes muuttumattomina
aina Nikaian tunnustuksista (v. 325) saakka. Muutokset ovat olleet lähinnä
kosmeettisia (niitä tosin pidetään suurina).
Kristillisyyden piirissäkin
puhutaan tosin konservatiiveista ja liberaaleista suhtautumissa esim.
naispappeuteen ja homopareihin. Jakoa voidaan laajentaa myös siihen, miten
tiukasti pitäydytään sanallisten tunnustusten totuusarvoissa (neitseestä
syntymisessä yms.)
Kristinuskon muutospaineet
kohdistuivat alkuvuosisatoina lähinnä opillisten näkemysten tiivistämiseen.
Kaikki ”turhan laveat tulkinnat” ajettiin marginaaliin muodollisen
yhtenäisyyden (katolisuuden) nimissä.
Myöhemmät muutospaineet
purkautuivat kirkon jakautumisessa roomalais- ja kreikkalaiskatoliseksi suuntaukseksi
sekä protestanttisten suuntausten erotessa edellisestä. Suuntausten sisäiset
tulkintaerot ovat synnyttäneet lahkoja.
Periaatteessa kristillisyydessä
pitäisi olla yhteinen arvopohja, joka mahdollistaisi hedelmällisen
vuorovaikutuksen, mutta ns. uskonsodat ja pitkään jatkunut vihanpito todistavat
sitä, ettei vuoropuhelua ole aikojen saatossa kovin vakavasti yritetty rakentaa
ja ylläpitää.
”Maallisissa asioissa”
perustuslait on usein tehty vaikeammin muutettaviksi kuin tavalliset, jolla
pyritään estämään liian radikaalit ja harkitsemattomat muutokset.
Uskonnollisissa asioissa
muutosten vaikeus johtuu siitä, että kaikki tunnusten osiot ja niiden taustaksi
valikoitu kirjallisuus on jossakin vaiheessa määritelty ikuisesti muuttumattomiksi,
pyhiksi ja jumalallisiksi.
Media tarttuu uskontoon
liittyvissä teemoissa ainoastaan joihinkin yksittäisiin ilmiöihin ja ylilyönteihin,
mutta ei ole paljonkaan kiinnostunut uskonnon ”perustuslaeista” –
tunnustuksista. Monet toimittajat ovat saaneet koulutuksen yhteiskunnallisissa
oppiaineissa – ani harvat eksegetiikassa tai dogmatiikassa.
Toisaalta vain harvat teologit
ovat saaneet koulutusta yhteiskunnallisissa asioissa, mutta jotkut heistä
pyrkivät kyllä vaikuttamaan niihin enemmän kuin oman viiteympäristönsä
asioihin, joissa kyllä löytyisi päivityksen tarvetta – kunhan vain ymmärrys ja
rohkeus riittävät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti