Kuva: Jakob Böhmen
kirjasta ”Der Weg Zu Christo” – Tie Kristuksen luo
Luterilaiset ovat v. 1986
ottaneet virsikirjaansa (virsi 90) ortodoksien pääsiäistropadin, jossa todetaan
Kristuksen voittaneen kuolemallaan kuoleman ja antaneen samalla haudoissa
oleville (muiden ohella) elämän.
Ajatus sijaissovituksen
mahdollisuudesta on tullut kristillisyyteen pääosin juutalaisesta synti- ja
vikauhrista, joissa viattoman veren vuodatuksen katsottiin vapauttavan uhrin
suorittajan aikaisemmin kertyneistä (ei tosin tulevista) syntiveloistaan.
Kristityt laajensivat
ajatusta siten, että koko ihmiskunnan (aikaisemmin kuolleet mukaan lukien) pelastuminen
riippui yhden viattoman historiallisen persoonan, Jeesus Kristuksen, vapaaehtoisesta
uhrautumisesta.
***
Lause voidaan tulkita
myös kaikkia ihmisiä koskevaksi periaatteeksi, jossa edellytetään, että kunkin
yksilön tulisi jossakin vaiheessa sisäisesti ”kuolla pois kuolevaisesta
luonnostaan” – eli kadottaa sidoksensa katoaviin elämänilmiöihin.
Raamatussa ”kuolleilla”
tarkoitetaan usein aivan tavallisia ihmisiä, joissa ei kuitenkaan ole (pysyvää)
”elämää itsessään” eli joiden tietoisuus ei toimi ajasta riippumattomalla
tasolla.
Apostoli Paavali kuvasi
tällaista tilaa ”lihan mukaan elämiseksi.” Sellainen elämännäkemys pitäisi ”kuolettaa
hengellä”, että päädyttäisiin sisäisesti kestävään tilaan. Hän käytti tästä
prosessista ilmauksia ”Kristuksen ympärileikkaus, lihan ruumiin pois
riisuminen, Kristuksen päälle pukeminen tai Kristukselle muodon antaminen.”
Evankeliumeissa puhutaan ”elämänsä
kadottamisesta” eli omasta rakkaasta minäisyydestä (siitä rakkaimmasta
Iisakista) vapautumisesta, että jokin aivan toisen laatuinen (ajaton)
tietoisuus voisi astua (syntyä ylhäältä) sen sijaan.
Tällainen muutos sinänsä saattaa
olla äkillinen, mutta sitä edeltänee yleensä hyvin pitkäaikainen prosessi.
Siinä myös kärsimyksellä ja kyllästymisellä on oma tärkeä osuutensa, että mieli
voisi sisäisesti ja luonnollisesti irrottautua kaikista merkityksettömistä
ehdollistumisistaan.
Periaatteelliselta
kannalta kaikki maallisen elämän tuottamat ehdollistumat (asenteet ja
ajatusmuodot) ovat ”syntiä”, koska ne eivät edusta puhdasta ja muuttumatonta
todellisuutta – Jumalaa (vaan ovat syntyneet erillisyyden tilassa – Jumalasta
pois ollen). Ihmiselle ne kuitenkin ovat usein ”mitä kalleimpia aarteita”,
joihin hänen sydämensä (tietoisuutensa) on kiinnittynyt.
Kaikkein kallein aarre
lienee tuntemus erillisestä minuudesta (rakkaimmasta Iisakista), joka kuitenkin
olisi kyettävät ”asettamaan uhrialttarille tai ristille.” Silloin se voisi
kaidan tien loppuun kulkeneelle avata ahtaan portin, joka johtaa pysyvään
sisäiseen elämään ja olemiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti