Pääsiäistä alettiin
kristillisissä piireissä viettää jo 100-luvulla, hiljaista viikkoa vasta
parisataa vuotta myöhemmin.
Juhla liittyy
juutalaisuuteen, jossa sitä vietetään Egyptin orjuudesta pääsemisen muistoksi.
Suomenkielinen nimitys on
Mikael Agricolan uudissana, joka tarkoittanee paastonajasta ”pääsemistä”. Agricolan
sana muistuttaa myös hieman juhlan hebreankielistä vastinetta, Pesahin, josta
monet kielet ovat johtaneet omat nimityksensä (kuten venäjän pasha ja ruotsin påsk).
Englannin ja saksan
nimitykset (Easter ja Ostern) ovat muinaisgermaanisia ja liittyvät aamuruskon
jumalattareen, jonka kreikkalainen vastine on Aurora.
Aamuruskon jumalatar
löytyy jo vedalaisesta käsitteistöstä, jossa se näyttäisi ainakin sisäisesti
tulkiten liittyvän kristilliseen näkemyksen ylösnousemuksesta, koska ihmiskunta
voi aamuruskon jumalattaren nousevassa valossa vedalaisen käsityksen mukaan tiedostaa
koko olemuksensa ja saavuttaa lopulta totuuden.
Pääsiäinen on käytännössä
yhdistetty esikristilliseen luonnon heräämistä huomioivaan kevään juhlaan.
Nykyisin sitä kuvaavat mm. narsissit, rairuoho, pääsiäistiput ja pajunkissat.
Kananmunaa käytetään eri puolella maailmaa hedelmällisyyden vertauskuvana.
Pääsiäiseen on suomalaisessa
(pohjalaisessa) perinteessä liitetty myös ”pimeyden voimien” aktivoitumista.
Pahojaan tekeviä trulleja ja noitia karkotettiin kokkojen avulla – tosin juhlan
vakavat piirteet ovat aikojen saatossa syrjäytyneet hauskanpidon tieltä.
Pääsiäistä edeltää
hiljainen viikko, jota vietetään eri tavoin Kristuksen kärsimysten muistoksi.
Varsinainen pääsiäinen alkaa vasta sunnuntaina, jolloin juhlan teemana on
Kristuksen ylösnousemus.
Pääsiäistä voitaisiin periaatteessa
viettää mistä tahansa kasvua ja toteutumista estävästä asiasta vapautumisen
juhlana. Juutalaiset viettävät sitä konkreettisen vapautumisen muistoksi,
kristityt oman Herransa kuolemasta vapautumisen merkiksi.
Jeesuksen kärsimysten ja
kuoleman voittamisen vaikutukset on ulotettu koko ihmiskuntaa koskevaksi
pelastustapahtumaksi, jonka yksilöllinen kohdentaminen edellyttää ennen muuta
asian todeksi uskomista.
Kristillisissä piireissä
on tosin aina löytynyt pieni oppositio, joka on lisäksi edellyttänyt asian
omakohtaista todeksi elämistä – Kristuksen pukemista ylleen, sisäiseksi
olemuksekseen.
Tällaisen näkemyksen
pohjaksi voidaan Uudesta Testamentista poimia lukuisia kohtia, joista selvin
lienee Johanneksen evankeliumin esittämä Jeesuksen toive ihmisten pääsemisestä aivan
samaan ykseyden tilaan, missä hän itse Isänsä suhteen sisäisesti jo oli.
Vuorisaarna ei sekään ”anna
päästötodistusta” tavallisille hyville ja hyväuskoisille ihmisille, vaan
edellyttää kaikesta maallisesta irtautunutta (hengellisesti köyhää)
taivaallisen Isän kaltaisuutta.
Elämänsä kadottaminen
todellisen (pysyvän) elämän saavuttamisen ehtona ei sekään tapahtune pelkkien
sanallisten ajatusmuotojen muodollisen omaksumisen kautta, vaan edellyttää kaiken
turhan pois elämistä, ”tuhlaajapojan matkan” ja sen loppuvaiheen – kaidan tien
– kulkemista aina ahtaalle portille saakka.
Portti kuvattaneen
ahtaaksi juuri siinä mielessä, ettei mikään ulkoisen elämän ehdollistama (ajallinen)
voi päästä sen läpi, kaikki sellainen on kyettävä karistamaan kuljetun tien oheen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti