Guido Renin maalaus Josefista ja Jeesuksesta
Evankeliumit ovat paljon
aikaansa edellä ainakin sen yksityiskohdan nojalla, että ne nostavat Jeesuksen
vanhemmista etualalle Marian. Joosef Jaakobinpoika on esillä vain hetkellisesti
ja katoaa sitten täysin taka-alalle.
Matteus kehittelee kyllä
Joosefille aina Abrahamiin saakka ulottuvan sukupuun. Siihen lukeutui myös
kuningas Daavid, joka antoi Jeesuksen fyysiselle olemukselle kuninkaallisen
alkuperän, mikäli hän oli saanut alkunsa Joosefin ja Marian yhteistoiminnasta.
Matteus selittää
Jeesuksen alun näin: ”Mutta kun Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen
ennen heidän yhteen menoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä. Kun Joosef, hänen
miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi
hän salaisesti hyljätä hänet.”
Matteus ja Luukas
selittävät Marian raskaaksi tulon hengestä varsin yhtäläisesti, kun taas vanhin
evankeliumi lähtee suoraan Jeesuksen saapumisesta aikuisena Johanneksen
kastettavaksi.
Markus kuvaa Jeesusta
sellaisena, joka ei tule kastamaan vedellä vaan Pyhällä Hengellä. Kun Johannes sitten
kastoi Jeesuksen, evankelista kuvaa taivasten auenneen ja Hengen niin kuin
kyyhkysen laskeutuneen häneen.
Markuskin viittaa
Esaiasta siteeraten enkeleihin, jotka Jumala lähettäisi valmistamaan tietä,
mutta ei kuitenkaan konkreettisesti laittamaan Jeesuksen fyysistä olemusta alkuun.
Johanneksen evankeliumi
aloittaa ”kaiken alusta”, jolla ei ole juuri mitään tekemistä historiallisen Jeesuksen
persoonallisen olemuksen kanssa.
***
Jeesuksen fyysisen
olemuksen hengellinen alkuperä on mitä todennäköisimmin evankelistojen itsensä
kehitelmä. On vaikea sanoa onko se jo alun perin tarkoitettu allegoriaksi, vai
halusivatko kirjoittajat vain luoda mestaristaan kaikesta muusta poikkeavan
kuvan.
Ihmiset eivät ole
milloinkaan lisääntyneet partenogeneettisesti. Sellaiseen kykenevät lähinnä
kummitussirkat, kirvat ja amatsonimollit.
***
Hengestä sikiäminen
saattaa todellisuudessa viitata siihen, että Jeesus oli jossakin vaiheessa ”syntynyt
uudelleen ylhäältä” eli yhdistynyt sisäisessä olemuksessaan henkiseen – Pyhään
Henkeen tai mahdollisesti sitä astetta korkeampaan, Poikaan.
Jordanin kasteeseen liitetty
valkoisen kyyhkyn laskeutuminen viitannee tällaiseen muutokseen, jonka
tapahtuminen konkreettisen vesikasteen aikana (Jeesusta henkisesti alemman
toimesta) ei sinänsä liene kovin todennäköistä. Kertomus Jordanin kasteesta
saattaa siten olla pelkästään evankelistojen rakentamaa esipuhetta Jeesuksen
julkiseen elämään.
On mahdotonta päätellä,
milloin Jeesuksen ylhäältä syntyminen olisi tapahtunut, koska hänen varhaisista
vaiheistaan ei ole löytynyt luotettavaa tietoa.
Kristillinen liike on muutaman
ensimmäisen vuosisadan kuluessa rakentanut sellaisen kuvan Jeesuksesta, että
hän oli olemukseltaan jumalallinen ja kaikista muista poikkeava jo syntyessään
eikä siten päätynyt tähän tilaan vasta jossakin elämänsä vaiheessa.
Itämaiset perinteetkin
tuntevat kyllä käsitteen avatara, joka tarkoittaa syntyessään jumalallista,
mutta he käsittävät jumalallisuuden avautuneen sisäisesti jossakin sielullisen
olemuksen (kausaalisen olemuksen) aikaisemmassa kehityksen vaiheessa. Lisäksi
itämaiset perinteet pitävät jumalallisuuteen pyrkimistä ja pääsemistä kaikille
avoimena mahdollisuutena, jota ei voida monopolisoida kehenkään historialliseen
olemukseen (koska jumalalliset lait ovat universaaleja).
***
Joosefin jääminen
vaimonsa varjoon saattoi osaksi johtua siitä, että roomalaisissa piireissä
naispuolisen parantamisen jumalattaren, Isiksen, palvonta oli suosittua. Ei
liene sattuma, että Jeesus-lapsi kuvataan Marian sylissä lähes identtiseen
tapaan Horuksen ja Isiksen kanssa. Horuksen isä oli Osiris, yksi Egyptin
tärkeimmistä jumalista, joka hallitsi kuoleman valtakuntaa.
***
Evankelistojen tarve
eristää Jeesuksen fyysisenkin olemuksen alku kaikista ”lihallisista
toiminnoista” johtunee siitä, että seksuaalisia toimia (erityisesti himoa) on
pidetty ”kaiken syntisyyden lähteenä.” Näin siitäkin huolimatta, että
lihallisten toimintojen alkusysäys lähtee yleensä mielenliikkeistä – ja että
ilman noita toimia ihmiskunnan ei olisi mahdollista ”tuoda henkeä aineeseen”
tulemalla täysin tietoiseksi olemisen kaikista tiloista.
***
Matteus on
evankelistoista kaikkein värikkäin kertoja, joka lisäilee kertomuksiinsa muista
lähteistä poimittuja episodeja ja draamatiikkaa. Juutalainen hurskaskaan olisi
tuskin suhtautunut vaieten siihen, että kihlattu oli raskautunut ennen hänen
kosketustaan – tuskinpa hän olisi alistunut aisankannattajan rooliin minkään argumentin
nojalla, vaan olisi vaatinut juutalaisen käytännön mukaista rangaistusta.
Marian neitseys lienee
siten pelkkä kuriositeetti, joka ainakin koko hänen elinaikaansa sovitettuna tulee
hyvin merkilliseksi, sanotaanhan Jeesuksella olleen neljä veljeä, joista Jaakob
tunnetaan parhaiten, koska häntä pidetään Jerusalemin seurakunnan johtajana (Paavalin
mukaan sen tukipilarina) sekä ansiokkaan Jaakobin kirjeen laatijana.
***
Vähäisestä Joosefia
koskevasta aineistosta on mahdotonta päätellä hänen hurskautensa laatua.
Jälkikasvun perusteella hän lienee kuitenkin hoitanut kasvatustehtävänsä vallan
mainiosti, vieläpä niin hyvin, että ainakin Jaakob ja Jeesus olivat luku- ja
kirjoitustaitoisia miehiä, jotka kohosivat arvostettuun asemaan
ominaisuuksiensa – ei syntyperänsä – perusteella.
Joosefin on täytynyt olla
juutalaiseksi mieheksi myös varsin suvaitsevainen, koska hän salli vaimonsa
kuljeksia vapaasti omilla teillään. Ehkäpä hän oli yksi niin sanotuista
hiljaisista, joka ei autuudessaan koskaan pyrkinyt etualalle, mutta jonka
vaikutus oli luonteeltaan sisäistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti