keskiviikko 21. kesäkuuta 2017

Mukavan viileä juhannus on taas tulossa



Kesäpäivänseisauksen aikaa on Pohjolassa juhlittu jo kauan ennen kristinuskon tuloa. Valon merkitys elämälle on ymmärretty kaikkialla. Myös vuoden valottominta ajankohtaa on juhlittu siitä alkavan valon lisääntymisen vuoksi.

***
Kauan sitten suomalaiset viettivät juhannuksena Ukon (sään, sadon ja ukkosen jumalan) juhlaa, jolla katsottiin olevan suotuista merkitystä satoon ja hedelmällisyyteen. Kasvun varmistamiseksi Ukon juhlan aikaan tehtiin taikoja.

Auringon kiertorata on juhannuksen tienoilla korkeimmillaan – ”pesässään”. Suunnanmuutoksen uskottiin synnyttävän taianomaisen tilan, jolloin pahat henget saattoivat liikkua vapaasti.

Kokkojen lisäksi myös meluamisen ja juopottelun katsottiin tuottavan onnea ja karkottavan pahoja henkiä (nykyisin sellainen houkuttelee paikalle lähinnä virkavaltaa).

***
Katolinen kirkko liitti juhannukseen Johannes Kastajan syntymän, josta sen nykyinen suomalainen nimitys juontuu. Kirkko siirsi juhlan 400-luvulla kesäkuun 24. päivään, koska siitä on puoli vuotta Jeesuksen syntymäjuhlaan. Kirkolla ei tosin ole milloinkaan ollut luotettavaa tietoa kummankaan henkilön todellisista syntymäajankohdista – ne vain sijoitettiin käytännön syistä aikaisempien juhla-aikojen yhteyteen.

Nykyisin juhannuksen ajankohta vaihtelee kesäkuun 19. – 26. päivien välillä, aaton osuessa aina perjantaille ja juhannuspäivän lauantaille.

***
Juhannuskokko periytyy keskieurooppalaisesta tavasta polttaa tulia kevään juhlan yhteydessä. Suomessa tapa on levinnyt koko maahan vasta 1900-luvulla. Länsi-Suomessa oli kyllä ennenkin poltettu keväällä helavalkeita ja pääsiäiskokkoja (jälkimmäisiä poltetaan yhä).

Kokon yli ovat suomalaisten neitojen ohella hieman erilaisin motiivein hyppineet myös irlantilaiset, englantilaiset ja venäläiset.

***
Juhannustaioista tunnetuimpia ovat tietenkin lemmentaiat. Niillä pyrittiin takaamaan naimaonni ja näkemään tai jopa houkuttelemaan tulevaa puolisoa.

Kaivon, lammen tai lähteen pintaan (mieluummin tietenkin alastomana) katsoen uskottiin saatavan näkyviin tulevan puolison kasvot.

Suurin osa taioista on omistettu naispuolisille – miehen köriläät joutuivat tyytymään kokkojen rakentamiseen ja sytyttämiseen sekä tietenkin väkijuomien nauttimiseen.

Tämä johtunee siitä, että naisten parista löytyy usein enemmän herkkyyttä luonnon salattua puolta kohtaan.

Alastomuuden vaatimus lienee todennäköisesti syntyisin miesporukoissa, joissa on haluttu lisätä juhlaan annos eroottisuutta.

Uskottiin, että jos neito juoksee juhannusyönä saunasta tullessaan alastomana ruisvainion ojia pitkin, niin viimeistään yhdeksännessä ojassa tulee sulhanen vastaan (mahdollisesti jo aikaisemmin).
Jonkin perinteen mukaan neidon tuli kieriskellä alastomana poikatalojen ruispelloissa saadakseen pojat kiinnostumaan (ainakin jossakin tarkoituksessa) itsestään.
Saunan jälkeen piti suunnata paljas takapuoli edellä puupinoa kohden (kuvassa). Tuleva rakas muistuttaisi sitten sitä halkoa, johon takapuoli ensimmäisenä osui. Jos se oli halkaistu, oli kyseessä varattu mies tai leski, halkaisematon puu merkitsi miehen saamista täysin omaksi.
Monien saunojen katoilla saattoi juhannuksen jälkeen näkyä vastoja (vihtoja), joita neitoset olivat sinne viskoneet katsoakseen, mihin suuntaan vastan kädensija osoitti – sieltä kun oli myös sulhanen odotettavissa.
Käen yöllisen kukunnan lukumäärä kertoi sen, miten monen vuoden kuluttua sulhanen ilmaantui. Jos kukkumista ei kuulunut (joka on tavallisinta jo juhannuksen aikaan), tuli sulhanen vielä samana vuonna.
Naimaonnea voitiin kysäistä myös porsaalta – jos se röhkäisi, niin häät olivat pian tulossa.
”Vakiintuneita naisia” kehotettiin menemään muurahaispesän ääreen kirnuamaan vettä hameenhelma hampaissaan – sillä tavoin varmistettiin hyvä voi-onni!
Perinteisissä taioissa ei ollut paljonkaan kristillisiä vaikutteita – erään mukaan täytyi tosin juosta virsikirja kädessä seitsemän kertaa myötä päivään pihan suurimman kiven ympäri. Kiveltä saattoi sitten juhannusyönä nähdä tulevan sulhonsa.

***
Juhannushäät olivat Suomessa pitkään varsin yleisiä, mutta viime vuosikymmenten aikana ne ovat jääneet lähes kokonaan pois, koska ihmiset haluavat päättää itse, miten he juhannuksensa viettävät.

***
Nykyisin juhannustavoista ovat jäljellä vielä runsaanpuoleinen alkoholin käyttö, saunominen ja pyrkimys vesistöjen äärelle, joiden yhdistelmät aiheuttavat etenkin lämpiminä juhannuksina turhan paljon hukkumisonnettomuuksia.

Juhannuskoivuja saattaa vielä harvakseen nähdä talojen ovilla, ruotsinkielisillä seuduilla myös juhannussalkoja.

Paikallisia juhlia ei enää juuri ole, koska parantunut liikkuvuus mahdollistaan suurten festivaalien järjestämisen.

***
Iloista juhannusta lukijoille

– ollaan tietenkin ihmisiksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti