torstai 29. maaliskuuta 2018

Ihminen on vain silta




Filosofi Nietzsche kirjoitti: ”Ihminen on jotain, mikä täytyy tulla voitetuksi. Ihminen on silta eikä mikään tarkoitusperä.”

Uuden Testamentin evankeliumitkin viittaavat siihen, että muodon kautta koettava elämä on luonteeltaan suhteellista:

”Joka elämänsä kadottaa, hän sen löytää.”

Hän saattaa löytää todellisen elämän, jossa ei ole ajallisen tajunnan aiheuttamia katkoksia tietoisuudessa.

”Etsikää niin te löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan.”

Otammeko me ehkä persoonallisen ihmisyytemme niin itsestään selvänä, ettemme voi uskoa sen takaa löytyvän mitään muuta kuin tyhjyyttä tai jokin samantapainen muodollinen jatkumo?

Tuomaan evankeliumi (58) toteaa:

”Autuas se ihminen, joka on nähnyt vaivaa ja löytänyt elämän.”

Lausuman mukaan löytäminen edellyttää yleensä ponnistelua muullakin tavoin kuin otsa hiessä.

Tuomas jatkaa aiheesta (81):

”Joka on tullut rikkaaksi, se hallitkoon. Jolla on valta, se luopukoon siitä.”

Teksti liittyy jossakin määrin ihmisen tarvehierarkiaan: siihen, että ihminen hakee maallisessa elämässään alussa karkeita aistillisia ja aineen mahdollistamia kokemuksia ja nautintoja. Kyllästyttyään niihin hän hakee valtaa ja ajan mittaan myös kunniaa.

***
Mikään ulkoisesti saatavissa oleva virike ei kuitenkaan voi loputtomasti tyydyttää ihmisen mieltä, saati sielua, joten Tuomas nostaa esiin aivan toisenlaisen suhtautumisen maailmaa kohtaan (27):

”Jos ette paastoa maailmasta (pakene maailmaa), ette löydä valtakuntaa.”

Evankeliumi vahvistaa toisaalla lausumaansa (67):

”Se ken tietää kaiken, mutta ei tunne itseään, siltä puuttuu kaikki.”

Tässä ei tietenkään puhuta mistään tavanomaisesta omien luonteenpiirteidensä tuntemisesta, vaan sisäisen itsensä täydellisestä tiedostamisesta – kutsutaan sitä sitten mielen yläpuolella olevaksi sieluksi tai hengeksi (käsitteet ovat eri koulukunnissa päinvastaisessa järjestyksessä).

Tuomas lisää asiaan vielä muodollisen ilmennyksen loppunäkemyksen (111):

”Taivaat ja maat kääritään kokoon teidän nähtenne, mutta se, jolle elävä Isä on antanut elämän, ei ole näkevä kuolemaa.”

Eikö Jeesus sano: ”Joka löytää itsensä, sille maailma ei ole minkään arvoinen?”

Elämän vastaanottaminen elävältä Isältä, kaikkeuden ikuiselta lähtökohdalta ja alulta, tarkoittaa aivan samaa kuin todellisen itsensä löytäminen. Silta ajallisen ja ajattoman välille on silloin muodostunut, ja ajallinen asettuu omaan suhteelliseen arvoonsa tai absoluuttisesta näkökulmasta tarkastellen arvottomuuteensa.

Jakob Böhme olisi todennut tästä:

”Loppu on saavuttanut alun.”

Johanneksen evankeliumin mukaan erillisyyden tulee lopulta tulla yhdeksi ihmisen sisäisyyksissä.

Tuomas kirjoittaa siitä (106):

”Kun teette kaksi yhdeksi, teistä tulee ihmisen poikia. Kun silloin sanotte: ’Vuori, siirry muualle’, niin se siirtyy.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti