Voidaan varsin
perustellusti väittää, että kristillisen kirkon aineellisen vahvuuden ja
hengellisen heikkouden historiallinen perusta löytyy sen tiukoista opillisista
määrittelyistä ja hierarkkisesti organisoidusta hallinnosta.
Alkuvuosisatoina sen
kanssa kilpailevat suuntaukset eivät järjestäytyneet eivätkä laatineet
tunnustuksia, joten ne eivät kyenneet kilpailemaan kirkon kanssa laajentumisen
ja muodollisen vallan tavoittelussa.
Toisaalta monet näistä
vaihtoehdoista eivät edes pyrkineet suureen jäsenmäärään, vaan halusivat mukaan
lähinnä niitä, jotka katsoivat sisäisesti riittävän kypsiksi etenemään sisäisillä
poluillaan.
***
Organisoitumisen ongelma
syntyy siitä, että alkuidea saattaa aikojen saatossa kadota järjestelmän etujen
taakse. Laitoksesta tulee pääasia (pyhä), jolloin pyritään huolehtia lähinnä siitä,
mikä on organisaation ja sen ylläpitäjien etu.
***
Kristillisen kirkon – tai minkä tahansa
hengellisen organisaation – todellinen tehtävä lienee kuitenkin yksilöiden
henkisen olemuksen esiintulon kaikinpuolinen edistäminen.
Siihen voidaan liittää -
alkuseurakuntien oivallisen perinteen mukaan – myös huolenpitoa ihmisten
luonnollisista tarpeista (diakoniaa). Sosiaalisen toiminnan ei kuitenkaan
tulisi nousta pääasiaksi etenkään nykyisin, kun kyseiseltä sektorilta löytyy jo
muitakin – mahdollisesti jopa pätevämpiä – toimijoita.
***
Pelastusarmeija on tiivistänyt omat tavoitteensa kolmeen teesiin: soppa, saippua ja sana.
Näkemys nojaa löysästi Maslowin hierarkiaan,
jonka mukaan ihmisessä syntyy ylempiä tarpeita sitä mukaa kuin kaikki alemmat
on saatu tyydytetyiksi.
Asia ei kuitenkaan ole
noin yksinkertainen. Fyysinen tai psyykkinen hyvinvointi ei sellaisenaan takaa
sitä, että yksilö alkaisi tosissaan pyrkiä jotakin henkisempää kohden – hän
saattaa aivan hyvin pitäytyä pelkkien fyysisten tai psyykkisten nautintojen
parissa.
Pelastusarmeija samastaa
Sanan sielun pelastamiseen (kuten monet muutkin kristilliset suuntaukset).
Käsitys heijastaa vielä kirkollista näkemystä (lausutun sanan ylikorostusta) sen
harjoittaman sanallisen viestinnän (evankelioinnin) pelastuksellisesta
merkityksestä.
Lausutut tai kirjoitetut
sanat parhaimmillaan ovat kuitenkin luonteeltaan ”lähtölaukauksia pitkän matkan
juoksuun, jossa kompuroinniltakaan ei vältytä” – ne eivät itsessään vie perille
ketään sellaista, joka ei itse vaivaudu suorittamaan omaa juoksuaan loppuun
saakka.
Löytyy tietenkin
yksilöitä, joissa sisäinen muutosvalmius on niin suuri, että vähäinenkin virike
voi johtaa periaatteelliseen muutokseen koko tiedostamisen tavassa.
***
Katoliset lukivat kuolemansyntiensä joukkoon ”hengellisen laiskuuden”, joka on samaa
kuin ”leivisköiden hautaaminen maahan.” Vertaus kuvaa tilannetta, missä eletty
elämä ei tuota mitään lisäarvoa ”sisäiseen aarrekammioon.”
Kyse ei tietenkään ole niinkään
tiedoista ja taidoista, vaan sisäisistä ominaisuuksista, joita kutsutaan usein
hyveiksi.
***
Jeesus kokosi ympärilleen joukon ihmisiä, jotka olivat ainakin jossakin määrin
sisäisesti valmiita ottamaan vastaan henkisiä virikkeitä suoremmin kuin
pelkkien sanallisten ja seremoniallisten symboleiden (vertauskuvien) muodossa.
Hänen aikanaan – aivan
samoin kuin nykyisinkin – erityyppiset ihmiset kykenivät sulattamaan sisäisiä
virikkeitä hieman eri konkreettisuusasteisina.
Paavali luokitteli ihmiset karkeasti kolmeen tyyppiin: lihalliset (hylikoit),
psyykkiset (psykikoit) ja henkiset (pneumatikoit). Opetusta muokattiin niin,
että kukin ryhmä saattoi ammentaa siitä itselleen soveltuvia virikkeitä
sisäiseen kasvuunsa (lasten ruuasta jumalallisiin mysteereihin).
***
Tämän päivän
demokraattisuutta korostava kulttuuri saattaisi paheksua, jos aikuisia
alettaisiin hengellisissä piireissä jakaa ymmärryskykynsä tai luonteenlaatunsa
mukaisiin ryhmiin. Kansalaisopistojen kieliryhmissä sellainen tosin
hyväksyttäisiin.
Matteus (7:6) kirjoittaa: ”Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne
sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi
teitä.”
Tämä ei tietenkään merkitse
sitä, että hengellisyyteen liittyvistä asioista ei saisi kertoa kenellekään –
opastettaessa tulisi vain ottaa huomioon, että sanoma tulee edes suurin
piirtein oikein ymmärretyksi eikä synnytä vääriä käsityksiä tai voimakkaita
vastareaktioita.
***
Joissakin kristillisissä
piireissä katsotaan, että uskon asioiden esittäminen heidän suuntauksensa tulkitsemassaan
muodossa on niin tärkeätä ihmisen sielun pelastumisessa, että ulkopuolisiakin
ihmisiä voidaan lähestyä aivan milloin tahansa.
Nasaretin Jeesus ei pyrkinyt pakottamaan ketään seuraajakseen. Hän vain sanoi: ”Seuraa
minua”, jättäen päätöksen kuulijalle.
Hän kuitenkin jatkoi esittämällä
kriteerit (Matt. 16:24) seuraamisen
tavoitteiden saavuttamiselle: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän
kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.”
Jeesus ei varmaan
tarkoittanut sitä, että seuraajan tuli kieltää oma ajattelunsa (kuten
tunnustusten varjolla on turhan usein tehty), vaan sitä, että ihmisen tuli
jossakin vaiheessa päästä eroon jopa erillisen minuuden tuntemuksesta ja pyrkiä
sen luomista ehdollistumista asioiden todellisen luonteen välittömään
oivaltamiseen ja havaitsemiseen (itsessään).
Tarkoituksena ei
tietenkään ollut sulautuminen ihmispopulaatioon – ”minuuden vaihtaminen meiksi
(laumasieluisuus)” – vaan ajallisuuteen samastuneen minuuden kadottaminen
ajattoman ja ikuisen olemuksen tieltä (mielen ja sielun sulauttaminen henkeen –
Isän ja minän ykseys).
***
Kirkollisissa yhteyksissä toistetaan usein Matteuksen evankeliumin
vertauksen sanoja kuninkaan pojan hääkutsussa: ”Tulkaa, sillä kaikki on
valmiina!”
Vertauksen häähuone on tietenkin taivasten valtakunta – ei mikään kirkko
tai seurakunta sanomineen ja armon välineineen.
Ikuisuudessa (Jumalassa) on kaikki aina valmiina ja täydellisenä. Jokaisella ihmisellä
on henkisen alkuperänsä johdosta ikuinen kutsu voimassa, kunhan hän vain ”on
pukeutunut häävaatteisiin” – eli jättänyt taakseen inhimilliset, ajalliset
sidoksensa ja tullut sisäisesti valmiiksi todelliseen ”kristityn vapautumiseen
katoavuuden kahleista.”
Ihmiskunta rakastaa kuitenkin yhä niin suuresti ”rakkainta Iisakkiaan”, eli omaa
erillistä minuuttaan kaikkine rakkaine sidoksineen, ettei se kykene
vapaaehtoisesti asettamaan tätä tuntemustaan ”uhrialttarille”, vaan jatkaa yhä pitkää
toiviomatkaansa ”hyvän ja pahan alati vaihtelevassa välimaastossa.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti