keskiviikko 21. helmikuuta 2018

Kostuuko vai kastuuko kasteesta?



Lähes kaikissa uskonnoissa kautta aikojen on ollut yhteisöön ottamisen tai jonkin valmiusasteen yhteydessä käytössä kasteen tai vihkimysten tapaisia, ihmisten toisilleen suorittamia initiaatioseremonioita.

Periaatteessa ne ovat aistein havaittavia symboleja, jotka viittaavat näkyvien ilmiöiden ja asioiden perustana olevaan todellisuuteen – jumalalliseen.

***
Vesikaste (muodossa tai toisessa) on henkisen kasteen symboli, joka kuvaa ihmisen tajunnan keskuksen siirtymistä ajallisten ehdollistumien puitteista ajattomaan todellisuuteen.

Raamattu nimittää tätä muutosta mm. Pyhän Hengen kasteeksi, ylhäältä tai hengestä syntymiseksi, (Jumalan) lasten kaltaiseksi tulemiseksi ja taivaallisiksi häiksi.

Muutoksen edellytykseksi esitetään tavanomaisen elämänsä kadottaminen eli sisäinen irrottautuminen kaikista maallisen elämän synnyttämistä kiinnekohdista (mielen ehdollistumista).

***
Muodollisten sakramenttien merkityksen (yli-) korostuksissa on yhä havaittavissa Karthagon piispa Cyprianuksen vaikutusta, joka esitti ruokottoman väitteen, ettei kirkon ulkopuolella voi olla pelastusta (koska vain siellä voi saada synninpäästön – toiselta ihmiseltä).

***
Kaste on lähinnä sosiaalinen tapa, jonka laitostuva kirkko on kehittänyt lisätäkseen jäsenmääräänsä ja lujittaakseen valtaansa. 

Tämän muodollisen, toisen ihmisen suorittaman toimenpiteen tulkitseminen "sielun pelastumisen ehdoksi" edustaa häpeämätöntä kirkollista omahyväisyyttä ja vallanhalua.

***
Hyvien ajatusten tietoisella suuntaamisella (suuntaajasta riippuen) suoraan tai veden välityksellä saattaa tietenkin olla positiivisia (parhaimmillaan jopa parantavia) vaikutuksia kohteeseen. Ne eivät kuitenkaan muuta ihmisluontoa yhtään alkutilaa jumalallisemmaksi.

***
Ketä kastetaan ja miten on lähinnä ”makuasia” ellei ihmisen tajunnassa tapahdu mitään todellista muutosta. Kaste on aina yksilön sisäinen tapahtuma, johon historiassa eri muodoissa harjoitetut ulkoiset initiaatiot vain epämääräisesti viittaavat.

Kaikkien syvimmissä (äärettömän harvinaisissa) perinteissä kastajana toiminut (Jeesuksen kaltainen) saattoi tiedostaa kastettavansa sisäisen valmiuden ja edistää tai jopa käynnistää muutosprosessin.

***
Kristillinen kastamishalu perustuu Matteuksen evankeliumin loppuun myöhemmin lisättyyn niin sanottuun lähetys- tai kastekäskyyn: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamatta heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”

Kastekäsky on kuitenkin useimpien vakavasti otettavien (ei-fundamentalististen) tutkijoiden mukaan liitetty raamattuun joskus toisen tai kolmannen vuosisadan aikoihin, jolloin vasta vakiintui (tosin ankarien riitojen jälkeen) myös käskyssä esiintyvä oppi kolminaisuudesta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti