lauantai 10. helmikuuta 2018

Olemmeko ulko- vai sisäkullattuja?


Monet nykyajan ihmiset eivät vaivaudu paneutumaan elämänsä tarkoituksiin ja tavoitteisiin muuta kuin muodollisten asioiden puitteissa. Ihmisiä kiinnostaa oma ja läheisten hyvin- ja jopa huvinvointi sekä mahdollisesti vallan ja kunnian saavuttaminen. Fyysisen elämän jälkeinen tulevaisuus – mikäli sellaiseen ylipäänsä uskotaan – jätetään suosista ”sen ajan murheeksi.”
”Loppupelin suhteen” varsin suuri joukko luottaa ainakin pintapuolisesti siihen, että kristillinen kaste, rippikoulu ja sosiaalisesta näkökulmasta säädyllisesti vietetty elämä antavat riittävän suojan uskontojen piirissä kuvaillun (tai kuvitellun) kadotuksen suhteen.
On hyvin todennäköistä, että joidenkin uskontojen puitteissa on kärjistetty näkemykset ihmisen ”loppusijoituspaikoista” käsittämään ainoastaan ääripäät, taivaan ja helvetin, joihin ei todellisuudessa liene vielä koskaan ollut tungosta.
***
Tuomaan evankeliumi (Tuom. 99) kirjoittaa: Oppilaat sanoivat hänelle: ”Veljesi ja äitisi ovat tuolla ulkona.” Jeesus sanoi heille: ”Minun veljeni ja äitini ovat nämä, jotka ovat täällä ja tekevät minun Isäni tahdon. He pääsevät sisälle Isäni valtakuntaan.”
Teksti voidaan ymmärtää niin, että pyhissä kirjoituksissa sanallisesti määriteltyjen ohjeiden noudattaminen riittää ihmisyyden tavoitteiden täyttymiseen, jossa tosin sukulaisuudella tai jäsenyydellä ei ole mitään merkitystä.
Isän tahdon täyttäminen edellyttää kuitenkin todellisuudessa sitä, että ihminen tiedostaa aina välittömästi, mikä on Isän tahto – eli millaisina asiat ilmenevät henkiseltä tasolta tarkastellen.
***
Matteuksen evankeliumi (Matt. 23:25) toteaa: Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
Saman vahvistaa myös Tuomaan (Tuom. 89) evankeliumi: Miksi pesette maljan ulkopuolen? Ettekö käsitä, että sama, joka on tehnyt sisäpuolen, on tehnyt ulkopuolenkin?
Tekstit korostavat sitä, että todellinen ihmisyyden kehitys edellyttää sisäistä muutosprosessia. Jonkinasteinen ulkoinen kurinalaisuus (siivosyntisyys) on tietenkin tarpeen siinä, että karkein aistillisuus ja mielen halut eivät saa ihmistä täysin valtaansa.
Mielen ja kehon pakottaminen johonkin muottiin ei kuitenkaan automaattisesti johda ymmärryksen selkiytymiseen ja sisäiseen rauhaan.
Matteuksen Vuorisaarna sisältää kehotuksen pahan vastustamattomuuteen (Matt. 5:39): Älkää tehkö pahalle vastarintaa.
Kehotus ei liene tarkoitettu sovellettavaksi suoraan kaikkiin tilanteisiin, vaan se kuvannee lähinnä tavoiteltavaa mielen tilaa, jossa viha ei saa valtaa eikä määritä toimintaa.
Pahan vastustamattomuutta tulisi järkevästi soveltaa myös oman sisäisen muokkautumisen suhteen niin, ettei pyri pakottamaan itseään mihinkään sellaiseen, jossa luonto nousee vastaan. Pakottaminen johtaa usein mielen kieroutumiseen siten, että tietoisen kontrollin alainen pahe (halu, himo, yms.) purkautuu hieman eri muodossa (kuten on käynyt joidenkin katolisten pappien selibaatissa).
***
Huomion kiinnittäminen omaan sisäiseen olemukseen tulee ilmi myös paljon käytetyssä Matteuksen (Matt. 7:5) lauseessa: Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
”Näkeminen” tarkoittaa tietenkin omista ennakkoasenteista ja tietämättömyyksistä vapautunutta ymmärryskykyä. Ihminen havaitsee toisissa helpoiten sellaisia piirteitä, joita hänessä itsessäänkin (malkana) löytyy.
Matteus (Matt. 15:7-8) tuo ymmärryksen (sydämen) tärkeyden esiin kirjoittaessaan: Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen: ”Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana.”
Joku nykypsykologi saattaisi tulkita, että kyse on ns. tunneälystä – eräänlaisesta järjen ja tunteen tasapainotilasta, mutta todennäköisesti lauseen sydän viittaa tavanomaista tunteilua ja loogista ajattelua selkeästi korkeampaan järjellisyyteen eli viisauteen (korkeampaan mentaaliseen olemukseen).
Luukaskin (Luuk. 12:56) nostaa esiin tavanomaisen järkeilyn ja tutkimisen suhteellisen merkityksen todeten: Te ulkokullatut, maan ja taivaan muodon te osaatte arvioida; mutta kuinka ette arvioitse tätä aikaa?
Evankelista tarkoittanee tällä ajalla ainoa aidosti elettävissä olevan hetken sisäistä merkitystä ja olemusta. Monet älykkäinä pidetyt persoonat suuntaavat sitä vastoin koko huomionsa ulkoisiin ajallisiin ilmiöihin tai menneisyyteen.
***
Matteuksen evankeliumi (Matt. 6:5 ja 6:16) varoittaa ulkoisen uskonnollisuutensa esittelemisestä toisille ihmisille: Kun rukoilette, älkää olko niin kuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niin kuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan.
Yleisesti omaksuttujen tapojen noudattaminen esimerkiksi kirkossa ei tietenkään ole pahitteeksi, ellei ihminen luule niiden kautta ansaitsevansa itselleen todellisia ”taivaspisteitä.”
***
Luukas (Luuk. 17:20-21) kirjaa harvoin siteeratun sanoman: Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: ”Katso, täällä se on”, tahi: ”Tuolla”; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä.
Tekstin voidaan ajatella (väärin) viittaavan ”lopun aikoihin”, mutta todennäköisimmin se kuvaa jumalallisen tietoisuuden avautumista ajallisen tajunnan tilalle yksilöissä.
Johanneksen (Joh. 3:3) huomattavasti useammin käytetty, samaa tarkoittava sanoma kuuluu: Totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Ensimmäinen Pietarin kirje (1. Piet. 1:23) yhtyy asiaan: Te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
Kirjeessä ”Jumalan elävä ja pysyvä sana” ei varmaankaan tarkoita mitään ulkoisesti tai sanallisesti ilmaistua, vaan sisäiseen tietoisuuteen avautuvaa välitöntä havaintoa itsessään ”asioiden muuttumattomasta ydinolemuksesta.”
***
Matteuksen evankeliumi (Matt. 23:13-15) ruoskii varsin kovin sanoin aikansa uskonnollisia johtajia: Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
Evankeliumi väittää, etteivät johtajatkaan olleet hengellisissä pyrkimyksissään aivan tosissaan eivätkä halunneet päästää ketään maallikkoa edes niille ulkoisen tiedon lähteille, joita heillä itsellään oli käytössä.
Suomessakin useat separatistiset johtajat (kuten Jaakko Kärmäki) ovat aikoinaan arvostelleet kirkon pappeja vastaavista puutteista – jopa siitä – etteivät nämä olleet Jumalan opettamia, vaan pelkkiä kirjanoppineita (jotkut jopa tehtävissään laiskoja).
***
Tuomaan evankeliumi (Tuom. 22) tuo esiin ulkoisen ja sisäisen saattamisen täydelliseen vuorovaikutukseen – Pyhän Hengen temppeliksi:
Jeesus näki, kun pieniä lapsia imetettiin, ja hän sanoi oppilailleen: ”Nämä imeväiset ovat kuin ne, jotka ovat menossa valtakuntaan.” Oppilaat kysyivät häneltä: ”Pääsemmekö siis me, jotka olemme lapsia, sisälle valtakuntaan?” Jeesus sanoi heille: ”Kun teette kaksi yhdeksi, sisäpuolen samanlaiseksi kuin ulkopuolen, ulkopuolen samanlaiseksi kuin sisäpuolen, yläpuolen samanlaiseksi kuin alapuolen … silloin pääsette sisälle valtakuntaan.
Sanoman ydin on kaltaisuus – se että inhimillinen (ajallinen) ja jumalallinen (ajaton) ovat luonteeltaan niin erilaatuisia, etteivät ne voi sisäisestikään yhdistyä, ellei toinen kadota aikaisempaa luontoaan. Ainoa ”aikaisempi”, aikaan samastunut on tietenkin ihminen, tai tarkemmin määritellen ihmisen ajallisiin ilmiöihin ehdollistunut mieli.
Johanneksen evankeliumi (4:24, 3:6 ja 6:63) kuvaa inhimillisen ja jumalallisen erilaatuisuutta:
Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä.
”Lihasta syntyneellä” tarkoitetaan tietenkin psyko-fyysisen elämäntavan synnyttämiä ehdollistumia, joilla ei ole henkisen olemuksen ja olemisen kannalta merkitystä. Niillä on tietenkin oma tarkoituksensa siinä, että ihmisen kokonaisolemuksesta joskus muodostuisi ”eläväksi tekemään kykenevä henki.” Ihmisellä (sillä Jumalan kuvaksi tulleella) täytyy olla luovassa toiminnassa käytössään myös täysin kehittyneet mentaaliset välineet – tietoisuuden keskuksen sijaitessa ”hengen ykseydessä:”

























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti