Tuleva arkkipiispa Tapio Luoma on huolestunut kirkon
jäsenkadosta – joka tosin on yleistä muissakin Pohjoismaissa ja
Länsi-Euroopassa.
Luoman mukaan hengellinen
ilmasto on Suomessakin muuttunut muutamassa vuosikymmenessä niin, että Jumalaan
uskomisesta on tullut valtaenemmistölle vieras asia.
Luoman mielestä on kuitenkin
harhaluulo, että seurakunta olisi vain palkattua henkilöstöä ja aktiivisia
jäseniä varten. Seurakunta on tarkoitettu kaikille jäsenille.
***
Tilanteen korjaamiseksi
Luoma esittää, että paikallisissa seurakunnissa on vain jatkettava hyvän työn
tekemistä.
***
Näyttää kuitenkin siltä,
ettei kaavamainen hyvän tekeminen riitä hillitsemään jäsenkatoa. Epätoivoiset
tempauksetkaan eivät muuta suuntausta, koska todellinen repeämä on tapahtunut jo
ajattelutavoissa ja asenteissa.
Lienee niin, että
tavallisin nykyinen uskonto länsimaissa on materialismi. Kehitys sen suuntaan
on tapahtunut muutaman sadan vuoden aikana. Keskiajan ahdas uskonnollisuus
synnytti vastapaineen, joka alkoi vapautua Valistusaatteiden ja Ranskan
vallankumouksen siivittämänä. Tieteellisen maailmankuvan vahvistuminen ja
kriittinen raamatuntutkimus antoivat lisää pontta muutoksille.
***
Muutokset eivät sinänsä
olisi ongelma, mikäli kirkko olisi ottanut ne huomioon, eikä vain jääräpäisesti
pitäytynyt omissa näkökannoissaan. Raamattu varoittelee kovettuvista leileistä,
kuolleesta kirjaimesta ja mauttomaksi käyvästä suolasta.
Kirkon piirissä ei
kuitenkaan haluta myöntää erehdyksiä, koska sen näkemykset ja tulkinnat on
jossakin vaiheessa julistettu ainoiksi oikeiksi – jopa jumalallisiksi.
***
Luoman mukaan Jumalaan
uskominen on hieno ja elämää tukeva voimavara.
Monet kuitenkin
mieltävät, että seurakuntien puitteissa Jumalaan tulee uskoa sillä tavoin kuin
sitä on vanhastaan opetettu – niin että siihen yhdistetään Vanhan testamentin
antama kuva veriuhreja ja etnisiä puhdistuksia vaativasta persoonallisesta,
maskuliinisesta jumaluudesta.
Kun kuuntelee Helsingin
yliopiston Vanhan ja Uuden testamentin eksegetiikan professoreita, Martti Nissistä ja Matti Myllykoskea, saa kuvan siitä, miten vähäistä on heihin
verraten seurakuntien ydinjäsenistön yleinen tietämys oman uskontonsa
perusteista ja historiasta.
Teologian tohtori Kari Kuula pahoitteli 1990-luvulla
sitä, että papit eivät uskalla jakaa saamaansa tietoutta kuulijoilleen, jotka
helposti asettuvat vanhoja näkemyksiä puolustaviin poteroihin, mikäli törmäävät
uusiin.
Monet seurakuntalaisista
saattavat yhä ajatella, että evankeliumit ovat apostolien laatimia. Ne ovat
nykytutkimuksen mukaan syntyneet vasta vuosien 70 ja 110 välisenä aikana ja
sisältävät varsin runsaasti kirjoittajiensa omaan syntyaikaan ja liikkeen
profilointiin soveltuvia tulkintoja.
***
On helppo sanoa, että
seurakuntien piirissä seinät ovat leveällä ja katto korkealla. Käytännössä
seinät kuitenkin tulevat yleensä varsin pian vastaan, mikäli joku esittää (jopa
hyvin perustellen) tunnustuksista turhan paljon poikkeavia näkemyksiä.
***
Hengellisyyden, tai
elämän syvimpien tarkoitusten ja tavoitteiden ymmärtämisen tarve, ei ole
kadonnut minnekään – se on vain hieman hämärtynyt tämän päivän ulkoisen
viriketulvan ja liian ristiriitaisten näkemysten vuoksi.
Jo Platon esitti, että yhteisön tasapainoisen kehityksen takia
perusnäkemykset elämästä tulisi pysyä hedelmällisen vuorovaikutuksen kannalta
riittävän yhtäläisinä.
Osa kristityistä pitäytyy
yhä tiukasti vanhatestamentillisessa luomisnäkemyksessä ja kiistää evoluution
(eli tarkoituksenmukaisen muutoksen) mahdollisuuden. Turhan monet väittävät,
että koko raamattu on Jumalan erehtymätöntä ilmoitusta, vaikka tutkijoiden
enemmistö ja myös nykyinen arkkipiispa Kari
Mäkinen tuovat esiin aivan toisenlaisia näkemyksiä.
***
Periaatteessa saattaisi
olla niin, että jumaluuteen uskominen voisi luoda kelvollisen perustan
ajattelulle ja asennoitumiselle, mikäli käsitteestä karsittaisiin suuri osa
vanhan juutalaisen kulttuurin luomista peri-inhimillisistä näkemyksistä.
Edesmenneen Steven Hawkingin kaltaiset tiedemiehet
eivät näe mitään funktiota persoonalliselle jumaluudelle, koska he katsovat
universumia lakien alaisena prosessina – ei valmiiksi luotuna kokonaisuutena.
Muinaiset sumerit ja Jakob
Böhmen kaltaiset osasivat kuitenkin yhdistää jumaluuden lähes nykyistä
tieteellistä näkemystä vastaavaan kuvaan, jossa ajaton jumaluus on kaiken
taustalla oleva ikuinen ja muuttumaton ydin, josta kaikki ilmennyksen lait ja
niiden puitteissa syntyvät ja häviävät ajalliset muodot (aika mukaan lukien) ovat
lähtöisin.
Jumalakuvaa voidaan siten laajentaa ja syventää, kunhan ei taas erehdytä rajaamaan sitä
(rajoittamatonta) ahtaisiin käsitteellisiin puitteisiin, joiden puolesta sitten pian ”taistellaan.”
***
Lähes kaikkien ns. pyhien
kirjoitusten nojalla voidaan päätellä, että absoluuttinen totuus on olemassa,
mutta että ajallisuuden, käsitteiden ja ajatusmuotojen puitteissa kaikki on
suhteellista ja viitteenomaista.
Johanneksen evankeliumi (8:32) vakuuttaa, että vasta totuuden
omakohtainen tuntemus voi vapauttaa ihmisen olemuksen katoavuuden ja tajunnan
katkonaisuuden kahleista.
Mikään ajattelutapa ei
sellaisenaan kelvanne ”vanhurskauden merkiksi” – koska henki on luonnostaan
jakamatonta ja eriytymätöntä, joten tajunnan yhdistyminen siihen edellyttää sen
irrottautumista ”tästä ja tuosta”, koska muutoin ei voi muodostua riittävää
kaltaisuutta.
***
Kirkon piirissä on turha
kuvitella, että sen sanoman suhteen pätee sama kuin useiden muotivirtausten –
niin että kärsivällisesti odotellen sanomaa tullaan taas suurin joukoin
kuulemaan. Tällainen odottelu saattaa kestää ainakin yhtä kauan kuin Jeesuksen lihallisen
toisen tulemisen 2000 vuotinen turha odotus.
Yhtä turhaa on pelkkien
ulkoisten toimintojen modernisointi, markkinointiponnistusten lisääminen tai
jopa toimintojen liberalisointi.
Tuomaan evankeliumin (89) Jeesus
kysyykin: ”Miksi pesette maljan ulkopuolen? Ettekö tiedä, että sama, joka
on tehnyt sisäpuolen, on tehnyt ulkopuolenkin.”
***
Moni nykyinen ihminen etsii todellista sisältöä,
joka voisi avata ymmärrystä elämän kokonaisuuden suhteen.
Ihminen kaipaa ”elävää leipää”, sitä Isä
Meidän Rukouksen ”(latinan) panem supersubstantialemia ja (kreikan) arton
epiousionia” – ei siis jokapäiväistä, vaan yliaineellista leipää, joka
tyydyttää sisäistä olemusta.
Sakramentit, seremoniat ja kirjaimellisena esitetty
sana ovat liian viitteenomaisia, että ne resonoisivat suoraan ihmisen
sielullisen olemuksen kanssa. Näin on etenkin niiden yksilöiden kohdalla, jotka
suuntautuvat asioihin mentaalisen olemuksensa kautta.
***
On kuitenkin aina syytä suhtautua tulevaan
positiivisesti. Viisas Siirak (39:34) vakuutteli, että ”aikanaan kaikki
osoittautuu hyvin kelvolliseksi!”
Siirak näyttää siten luottaneen sellaiseen evoluutioon,
jossa toimii sisäinen, eteenpäin tähtäävä ohjaus, eräänlainen ”jumalallinen
feedback.”
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei ihmisen
itsensä tarvitse tehdä mitään asioiden tai itsensä edistämisen ja parantamisen
suhteen.
Ihminen on saanut järjellisen olemuksen ilmeisesti
harjoittamista varten, että hänestä joskus tulisi luova, eläväksi tekevä henki
(viimeinen Adam), Kristus, eikä hän jäisi keskeneräiseksi sielulliseksi
olemukseksi (ensimmäiseksi Adamiksi).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti