maanantai 9. huhtikuuta 2018

Selfie ennen ja nyt



Selfie on englanninkielen selfportraitista kymmenkunta vuotta sitten muodostettu sana. Suomenkielessä sitä vastaisi omakuva, otos tai itse otettu valokuva.

Eräs vanhemman ikäpolven edustaja esitti sanalle suomenkielen otos-sanasta tehtyä muunnosta, itosta. Se saattaisi olla jopa osuva nimi, varsinkin kun se on lähellä retorisen suostuttelutaidon kolmea eri välinettä: ethosta, pathosta ja logosta.

Valokuvaus rantautui Suomeen 1800-luvun puolenvälin jälkeen, mutta kuvassa käynti ei vielä pitkään aikaan ollut kovin tavallista, sillä kuvaajia ja välineistöä ei löytynyt joka pitäjästä.

Alla oleva kuva on otettu isoisäni isoisän isästä joskus 1870-luvulla sadan kilometrin päässä kotipitäjästään (kuvaamo: Jakob Sandås, Munsala).


Varhaisina aikoina ei tietenkään otettu kuvia itsestä, koska kameroissa ei vielä ollut vitkalaukaisinta, eivätkä ne tarkentuneet kovin lähelle. Alussa sulkimena toimi linssin edessä oleva tulppa.

Seuraavan vuosisadan alkupuolella valokuvaus yleistyi hyvin nopeasti. Kamerat tosin ilmestyivät joka kotiin vasta vuosisadan puolenvälin jälkeen. Silloin ne olivat keventyneet, ja oli päästy eroon hankalista lasilevyistä.

Ennen sotia (lasilevyaikaan) kaverikuvat tulivat hyvin suosituiksi. Niiden ottopaikaksi etsittiin usein jokin mielenkiintoinen kohde, kuten Napuen taistelun muistomerkki alla olevassa kuvassa (kuva: H. Tanttari).


Myös studiokuvia otettiin, joista esimerkkinä neljän neidon kuva alla (kuva: H. Tanttari).



Työntekoakin haluttiin tallentaa kuviksi. Alla kuva tiilien valmistuksesta (kuva: H. Tanttari).


Myös harrastuksia kuvattiin, kuten alla oleva painikohtaus todistaa (kuva: H. Tanttari).


Varsin monet viime vuosisadan alkupuolen suomalaiset jäivät kuitenkin omakuvia vaille, ellei suku lopulta otattanut kuvaa avonaisessa arkussa (jollaisia kuvia löytyy vanhoista perhealbumeista). Tämä kuvaperinne ei (onneksi) jatkunut enää viime vuosisadan jälkipuoliskolla.



Kameroiden yleistyminen ei vielä pitkään merkinnyt sitä, että kuvia olisi napsittu jatkuvasti ja ilman ”painavaa syytä.” Kuvia otettiin lähinnä perhejuhlien ja lomamatkojen yhteydessä. Jälkimmäisestä alla yksi esimerkki 1950-luvun lopulta (kuva: K.J. Mielty).


Yksi hieman nykyaikaiselta selfieltä vaikuttava varhainen (1920-luvun) kuvaustilanne löytyi Amerikasta


Samasta maasta löytyy myös kuvia, jotka muistuttavat hieman nykyajan trendiä hakea mahdollisimman vaarallinen kuvauspaikka. Kuvan miehet eivät kuitenkaan ole kiivenneet korkeuksiin jännityksen tai pätemisen vuoksi, vaan ansaitakseen elantonsa.


Seuraavat nykyajan kiipeilijät lienevät matkassa aivan toisenlaisin motiivein.


Kaikkein tavallisinta on tietenkin omien kasvojen kuvaaminen muistoksi jostakin paikasta tai tilanteesta.


Monet haluavat ikuistaa itsensä joidenkin julkisuuden henkilöiden kanssa.




Ennen valokuvauksen yleistymistä varsinaisia omakuvia oli vain taiteilijoista itsestään. Muotokuvia maalattiin vain hyvin harvoista persoonista joko tilaustöinä tai taiteilijoiden omiin tarkoituksiin.
***
Valokuva (kaikissa muodoissa) on mitä oivallisin väline palauttaa mieleen muistoja. Kuvaamista kutsutaan toisinaan ikuistamiseksi, mikä ei tietenkään ole täysin oikea käsite, koska kuvien kesto on rajallinen. Lisäksi aivan liian monet vanhat henkilökuvat ovat hävitetty tai menettäneet informaatioarvonsa sen takia, ettei niissä esiintyviä ole vaivauduttu nimeämään.

Nykyajan ongelmaksi saattaa muodostua kuvien valtava määrä, josta on vaikea poimia ja säilyttää se aines, joka on olennaisinta. Digitaalisten kuvien yleistyessä kuva-albumien menekki romahti, kun juuri kukaan ei vaivautunut tulostamaan kuvia, saati liimailemaan ja nimeämään niitä albumeiksi. 

Onneksi kehitettiin menetelmiä, joilla digitaalisista kuvista voidaan tulostamatta valmistaa hienoja kuvakirjoja (esim. Ifolor), kunhan viitsitään nähdä hieman vaivaa.

Kuvaaminen sinänsä on niin helppoa, että sen oppii ”apinaveljemmekin minuutissa.”



Hyvien muotokuvien ottaminen ei kuitenkaan ole digiaikanakaan juuri sen helpompaa (tosin paljon halvempaa) kuin aikaisemmin, sillä määrä ei takaa laatua.

Alla olevan kuuluisan kuvan Winston Churchillista on ottanut Yousuf Karsh v. 1941. Kerrotaan, että kuvaaja on saanut pääministeriltä vaikeaan ajankohtaan istuvan ilmeen nappaamalla yllättäen sikarin pois hänen suustaan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti