lauantai 7. huhtikuuta 2018

Todellisesta inspiraatiosta



Inspiraatio tulee latinan sanasta in spiritus = hengessä. Kristillinen teologia on tulkinnut inspiraation tarkoittavan ainoastaan sitä henkistä virikettä, jonka kautta ja avulla heidän pyhät kirjoituksensa on tuotettu. Teologiassa spiritukseen lisätään yleensä vielä sana sanctus, jolloin puhutaan jumalallisen kolminaisuuden yhdestä aspektista, Pyhästä Hengestä.

Henki itsessään on lähes kaikkien määritelmien (joskaan sitä ei voida määritellä) mukaan yksi ja jakamaton kaiken ydinolemus. Se on pyhää nimenomaan siinä mielessä, ettei se sisällä mitään inhimillisen tajunnan erillistämiä ja ehdollistamia ominaisuuksia. Raamatussa tosin viitataan ihmiseen ”Pyhän Hengen temppelinä”, mikä ei kuitenkaan tarkoita, että henki tai henkinen voima voisi toimia aktiivisena jokaisessa ihmisessä (sillä silloin mikään elävä ei olisi turvassa).

Paavali kirjoitti 1. Korinttolaiskirjeen 3. luvun 16. jakeessa: ”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?” Apostoli totesi ainoastaan sen, että henki asuu (on latenttina) ihmisen olemuksessa, mutta ei välttämättä toimi aktiivisena voimana, koska ihminen ei pelkän ehdollistuneen mielensä avulla kykenisi sitä mitenkään hallitsemaan.

***
Inspiraatio todellisimmillaan tarkoittaa siten jotakin suoraan hengestä tulevaa, joka ei ole käynyt läpi ajallisen ehdollistumisen prosesseja.
Inspiraatio on oikeastaan ajatuksista ja tunteista vapaa tietoisuuden tila, jossa kaiken sisäinen olemus avautuu ehdollistumattomana – Jaakobin sanoin: ”Ilman muutosta, vaihteen varjoa.”

”Maallisessa merkityksessään” käsitettä käytetään kuvaamaan lähes kaiken laatuisia mielen (inspiroituja) toimintoja ja oivalluksia, joista useimpia voitaisiin nimittää pikemminkin ”perspiraatioiksi = hikoilemisiksi.”

Todellinenkin inspiraatio saattaisi tosin aiheuttaa ”perspiraatiota” – lämmön synnyttämää hikoilua. Henkisen luovan energian virtausta verrataan usein henkiseen tuleen, jolla Kristuksen kerrottiin voivan kastaa kasteeseen kelvolliset. Kyseessä lienee (korkeimmillaan) koko universumin synnyn ja ylläpidon taustalla oleva energia, jota vain harvat ja valmistautuneet persoonalliset olemukset kykenisivät kestämään ja käyttämään. Tämän voiman käsittämättömyyteen viittaavat esim. raamatun maininnat mahdollisuudesta siirtää sen avulla vuoria (usko, eli pikemminkin jumalalliseksi muuntunut horjumaton tahto, on sen käytön edellytys).

***
Ihmiset puhuvat usein inspiraatiosta, kun he saavat jonkin yllättävän idean tai päähänpiston. Todellisuudessa mentaalinen virike on erittäin harvoin peräisin ehdollistumattomasta todellisuudesta. Tavallinen lähde löytyy henkilön psyyken tunne- tai mentaalisista olemuspuolista.

Inspiraatio on ylitajuinen ilmiö, kun taas tavallisimmat intuitiot ovat syntyisin alitajunnasta (inhimillisen kokemuksen piiristä).

***
Luova perusvoima toimii tietenkin joka hetki kaiken elävän antajana, mutta hyvin vaatimattomalla intensiteetillä. Sen ”käyttöehtojen” suhteen voitaisiin esittää analogia sähkövirrasta: johtimen ollessa epäpuhdas, tulee siitä vastus, joka kuumenee virran kulkiessa sen kautta. Tästä syystä ihmisen sisäiselle ja ulkoiselle olemukselle asetetaan lähes kaikissa henkisissä perinteissä ankaria ehtoja, sillä epäpuhtaana se ei kestäisi todellista henkistä virtausta.

Jatkuva luovan voiman virtaus sellaisen persoonan kautta, joka ei hallitse täydellisesti oman mielensä liikkeitä, olisi samaan kuin että atomiaseen laukaisukytkin luovutettaisiin juoppohullun käsiin.

***
Seksuaalisuus on eräs universaalin luovan voiman erilaistuma, jonka tarkoituksena on pitää huolta siitä, että inhimillisille tajuntayksiköille syntyy riittävä määrä heijastusvälineitä eli fyysisiä kehoja. Tämä voima käy viitteeksi todellisesta luovasta voimasta, tosin hyvin heikentyneessä muodossa.

***
Hengestä puhutaan usein turhan keveästi – kuvitellen, että se on äärimmäisen kevyttä.  Henki lienee kuitenkin jotakin, joka kannattaa ja läpäisee kaiken – ja on siten periaatteessa kaikkein raskainta.

Henki on kaiken erilaistuneen ja erilaistuvan perustana, alkuna ja loppuna oleva määrittelemätön ydinolemus. Mikään jakautunut, erilaistunut ja ehdollistunut ei voi tulla todelliseen kosketukseen sen kanssa kadottamatta ensin niitä ominaisuuksia (ns. elämäänsä – tavanomaista ehdollistunutta elämäntajuaan), jotka ovat kääntäneet tajunnan pois ehdollistumattomasta tilasta.

Mestari Eckhart karrikoi tätä tavanomaista tilaa siten, ettei Jumala (=Universaali Henki) varsinaisessa mielessä edes huomaa syntistä ihmistä niin kauan kuin inhimillinen tajunta suuntautuu persoonan puitteissa ulkoisiin asioihin ja ilmiöihin.

Evankeliumin esittämä ehto ”elämänsä kadottamisesta elämän löytämiseksi” kuvaa samaa periaatetta, jonka toteutuminen voi parhaimmillaan aiheuttaa hengen ”syntymiseen” inhimillisestä itsestä tyhjentyneeseen tajunnalliseen tilaan – tosin ei tietenkään ihmisen omasta tahdosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti